Adviseur EU-hof: Duitsland mag tol heffen voor personenauto’s

Print
Adviseur EU-hof: Duitsland mag tol heffen voor personenauto’s

Afbeelding: AFP

De tolheffing voor personenauto’s die Duitsland wil invoeren, discrimineert geen buitenlandse automobilisten.

Dat zegt een belangrijke adviseur van het Europees Hof van Justitie. Dat buigt zich over een door Oostenrijk met Nederlandse steun aangespannen zaak tegen de Maut.

Hoewel ze niet bindend zijn, volgt het hof dergelijke adviezen in de praktijk vaak. Dat zou betekenen dat de tol in oktober 2020 kan worden ingevoerd op alle autosnelwegen en Bundesstrassen, vergelijkbaar met onze N-wegen.

Volgens advocaat-generaal Nils Wahl die het hof adviseert, is de Maut niet in strijd met het Europees recht. Duitse automobilisten worden via een belastingvrijstelling gecompenseerd voor de extra kosten, maar buitenlanders niet. Wahl spreekt wat dat betreft van een „misverstand” rond het begrip discriminatie. Hij wijst erop dat alleen Duitsers de Duitse motorrijtuigenbelasting hoeven te betalen en daarom niet zijn te vergelijken met automobilisten uit andere landen.

Vignet

Hij stelt verder dat Oostenrijk niet heeft kunnen aantonen dat buitenlanders slechter worden behandeld. Ze kunnen namelijk kiezen voor een vignet van korte duur, terwijl Duitsers sowieso voor een heel jaar moeten betalen. Duitsers zouden ondanks de compensatie nooit minder betalen dan buitenlanders. De Maut strookt verder met het beginsel dat gebruiker en vervuiler moeten betalen, aldus de advocaat-generaal.

De provincie Limburg is sinds het prille begin van de tolplannen tegen invoering van een snelwegtaks. Die zou inwoners van de grensstreek onevenredig hard treffen en schadelijk zijn voor de Europese gedachte van vrije handel en verkeer. „Alle belemmeringen inzake grensoverschrijdend verkeer zijn te betreuren. We zijn daar geen voorstanders van”, reageert gedeputeerde Hubert Mackus namens de provincie op het nieuws uit Luxemburg.

Ook CDA-Europarlementariër Jeroen Lenaers is teleurgesteld. „Voor mensen en ondernemers in de grensstreek werpt dit weer extra belemmeringen op, in plaats van dat we obstakels aan de grens proberen weg te nemen.”

Europees recht

De Europese Commissie vond in eerste instantie dat de Maut in strijd was met het Europees recht, maar trok een strafprocedure ruim twee jaar geleden in nadat Berlijn maatregelen had genomen om discriminatie uit te sluiten. Oostenrijk was het daar niet mee eens en stapte met steun van Nederland naar het EU-hof.

Minister Andreas Scheuer (CSU, Verkeer) kondigde onlangs aan dat de Maut in oktober volgend jaar van start gaat. De kosten zijn afhankelijk van motorinhoud, het soort brandstof en hoe vervuilend de auto is. Een vignet voor tien dagen gaat tussen de 2,50 en 20 euro kosten. Een jaarvignet heeft een maximumprijs van 130 euro. Een Duits-Oostenrijks consortium is inmiddels belast met de uitrol van het tolsysteem.

De Oostenrijkse verkeersminister Norbert Hofer (FPÖ) overweegt ondertussen in zijn land ook een tolsysteem in te voeren dat de eigen inwoners ontziet, mocht de Europese rechter daarvoor in Duitsland groen licht geven. Op dit moment moeten alle gebruikers van de wegen in het Alpenland evenveel tol betalen, Oostenrijkers én buitenlanders. Den Haag heeft nog niet gereageerd op de ontwikkelingen.

De uitspraak van het hof wordt over enkele weken verwacht.