Jasmijn Zorg mag pgb-cliënten blijven helpen

Print
Maastricht / Itteren / Heerlen / Hoensbroek -

Jasmijn Zorg in Maastricht mag zorg blijven verlenen aan cliënten met een persoonsgebonden budget (pgb). Dat stelt de rechtbank Maastricht in een zaak van een cliënt tegen zorgverzekeraar CZ.

CZ heeft geweigerd zorg te vergoeden die Jasmijn Zorg aan pgb-cliënten had verleend, omdat de Maastrichtse zorginstelling de rechtsopvolger is van Reset Zorg. Dat laatste bedrijf zou volgens CZ hebben gefraudeerd door onder meer bezoekjes aan MVV, Thermae 2000 en bloemschikken als zorgactiviteiten te declareren bij CZ. Daarover loopt nog een strafrechtelijk onderzoek.

Reset Zorg is overgegaan in Jasmijn Zorg en Anda Zorg. De banden tussen Reset en haar rechtsopvolgers zijn heel nauw: de zus van een Reset-bestuurder is enig aandeelhouder van Jasmijn en de bestuurder van Jasmijn is de vrouw van een Reset-bestuurder. Voor CZ is dat onaanvaardbaar, te meer omdat Jasmijn veel cliënten met een pgb heeft overgenomen van Reset.

Een vrouwelijke cliënt heeft in 2017 bezwaar gemaakt toen CZ bepaalde dat ze geen zorg meer mocht afnemen bij Jasmijn. Volgens haar is het frauduleus handelen van Reset geenszins bewezen. En CZ mag al helemaal niet stellen dat Jasmijn Zorg fraudeert, stelt zij.

De rechtbank stelt nu dat cliënten met een pgb niet verplicht kunnen worden om geen zorg meer in te kopen bij Jasmijn. Dat Reset mogelijk gefraudeerd heeft, wil niet zeggen dat Jasmijn hetzelfde doet. Bovendien heeft Jasmijn activiteiten als bezoekjes aan Thermae 2000 en workshops koken en bakken geschrapt om discussie te voorkomen. Jasmijn Zorg heeft een verbeterslag doorgevoerd, constateert de rechtbank.

CZ wordt geadviseerd het toezicht op de declaraties van Jasmijn te verscherpen. „We houden ze nu inderdaad goed in de gaten”, aldus een CZ-woordvoerster. „We willen voorkomen dat cliënten hierdoor stress krijgen en misschien geld moeten terugbetalen. Misschien missen ze ook wel zorg die wel voor hen bestemd is.”

De cliënte laat via haar advocaat Erwin van de Glind weten blij te zijn met de uitspraak. „Jasmijn staat altijd klaar voor mij en heeft mij altijd geholpen om mij verder te helpen. Dankzij hun kooklessen kan ik nu thuis koken en durf ik steeds meer onder de mensen te komen. Ik heb in het verleden andere zorgverleners gehad en zij waren er nooit of begrepen mij niet.” De advocaten die Reset bijstaan in de strafzaak geven aan vertrouwen te hebben dat het voormalig zorgbedrijf wordt vrijgesproken.