Maastricht brengt wildgroei verkeersborden in kaart

Print
Maastricht brengt wildgroei verkeersborden in kaart

Afbeelding: De Limburger

Maastricht / Itteren -

De gemeente Maastricht gaat de overdaad aan verkeers- en verwijsborden binnen de gemeente in kaart brengen. Doel is om het aantal borden drastisch te verminderen.

Medewerkers van de gemeente gaan onderzoeken in hoeverre het aantal verkeersborden in Maastricht kan worden verminderd.

Verwarring

Volgens John Steijns, fractievoorzitter van de Senioren Partij Maastricht (SPM), zijn er legio voorbeelden te noemen van situaties in de stad waarin verkeersborden overbodig zijn of voor verwarring zorgen. Hij noemt onder andere bewegwijzering bij station Randwyck en borden bij de Kleine en Grote Gracht als locaties waar door een overdaad aan informatie voor verwarring bij verkeersdeelnemers wordt gezorgd. Zijn partij kaartte de wildgroei aan borden aan bij het stadsbestuur.

Ook borden die verwijzen naar accommodaties en evenementen kunnen volgens SPM drastisch worden verminderd. Steijns: „De meeste automobilisten beschikken tegenwoordig over een navigatiesysteem in hun auto.”

Terughoudend

De gemeente beaamt dit en zegt zeer terughoudend te zijn in het meewerken aan plaatsing van dergelijke aanduidingen. Diverse ondernemers vragen om extra bewegwijzering, aldus de gemeente. Regelmatig worden verwijzingsborden geplaatst zonder dat daar toestemming door de gemeente voor gegeven is. De gemeente zegt de ongewenste verwijsborden ‘planmatig’ te zullen gaan oppakken.

Veilig Verkeer Nederland, het kenniscentrum verkeer en vervoer van de overheid, en de nationale koepel voor verkeersveiligheid en bewegwijzering (HR groep) lieten eind vorig jaar weten dat de verkeersveiligheid in Nederland kan worden vergroot door 600.000 verkeersborden uit het straatbeeld te verwijderen. Momenteel staan er ruim 3 miljoen waarschuwings- en gebodsborden in de openbare ruimte in Nederland, waarvan 20 procent overbodig is en voor verwarring onder verkeersdeelnemers zorgt, aldus de organisaties.

Experts

„Het zou mooi zijn als wegbeheerders zoals Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten hun experts een rondje laten maken om overbodige borden te verwijderen”, aldus de nationale organisaties die zich met verkeer bezighouden.

De gemeente Maastricht zegt niet over de aantallen te beschikken van het aantal verkeers- en verwijsborden binnen de gemeente.