Openbaar vervoer

Mook en Middelaar: ‘Impasse Maaslijn duurt te lang’

Print
Mook en Middelaar: ‘Impasse Maaslijn duurt te lang’

Overleg over het tekort op de Maaslijn duurt te lang, vindt de gemeente Mook en Middelaar. Afbeelding: Stefan Koopmans

Molenhoek / Mook / Middelaar / Plasmolen -

De onzekerheid over de elektrificatie van de Maaslijn duurt te lang. Hierover klaagt de gemeente Mook en Middelaar in een gepeperde brief aan de provincie.

Al bijna een half jaar wordt inmiddels onderhandeld tussen betrokken provincies, het ministerie van Infrastructuur en ProRail over wie moet opdraaien voor een groot financieel tekort op de toekomstige elektrificatie van de Maaslijn. Eind december zou er een oplossing liggen, werd eerder gezegd, maar tot op heden zijn partijen er nog altijd niet uit.

Ergernis

Tot grote ergernis van de gemeente Mook en Middelaar, blijkt uit een brief die het college nu aan de provincie heeft gestuurd. ‘We krijgen niet de indruk dat de reiziger centraal staat in de discussie. (...) We hebben de indruk dat betrokken verantwoordelijke partijen naar elkaar wijzen en onvoldoende vorderingen tonen om tot oplossingen te komen.’

Gedeputeerde Hubert Mackus zei onlangs dat gewacht wordt op een besluit van het ministerie. Als Den Haag met geld over de brug komt, wil ook de provincie Gelderland meebetalen aan het tekort en kan het project volgens hem doorgaan. Mackus hoopt dat dit „nog voor de verkiezingen” geregeld is.

Bereikbaarheid

De komst van de nieuwe elektrische treinen en de aanleg van dubbelspoor op een aantal plekken moet een einde maken aan een hoop van de huidige problemen op de lijn tussen Roermond en Nijmegen. Alleen is het project, dat aanvankelijk in 2020 gereed zou zijn, al herhaaldelijk uitgesteld. Het college van Mook en Middelaar schrijft dat door vertragingen, uitval en veel te volle treinen de bereikbaarheid van de gemeente op dit moment in het gedrang komt. Daarom zou er zo snel mogelijk duidelijkheid moeten komen over wanneer de elektrificatie klaar is en moet in de tussentijd naar kleinere ingrepen worden gezocht.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven meldde onlangs dat op dit laatste punt al een succes is geboekt. Door te schuiven met de lestijden van scholen in Nijmegen is het een stuk rustiger in de ochtendspits. Ook gaat Arriva meer personeel inzetten en wordt gekeken of de oude treinen kunnen worden opgeknapt.

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje