Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee van De Limburger te lezen
Dit artikel is voor abonnees. Verder lezen?

‘We willen begrijpen wat er in de hersenen gebeurt als je leert lezen’

Congres voor kinderen over dyslexie in Maastricht

‘We willen begrijpen wat er in de hersenen gebeurt als je leert lezen’

Oefenen in de speciale scanner. Afbeelding: Harry Heuts

Maastricht / Itteren -

Waarom schrijven kleuters hun naam vaak achterstevoren? Wat maakt het verschil tussen een b en een d soms zo lastig? En kun je dyslexie voorkomen door te gamen? De Universiteit Maastricht hield woensdag een congres voor kinderen over dyslexie.

Oordopjes hoeft hij deze keer niet in. Koptelefoon op, twee kussentjes tegen zijn slapen om zijn hoofd te beschermen en dan ontspant het jochie op het bed voor de tunnelopening van de mri-scanner. Dit is letterlijk kinderspel, weet hij. „Want dit”, legt Rick Voncken van Scannexus uit, „is onze nepscanner. Een mri-scanner is eigenlijk een hele grote magneet in de vorm van een donut. Maar deze is niet echt. Hier oefenen de kinderen om heel stil te liggen.”

Een deur verder staat – achter glas - de ...