Kamer: geen groei luchthavens Eindhoven en Rotterdam

Print
Kamer: geen groei luchthavens Eindhoven en Rotterdam

Afbeelding: ANP

De regionale luchthavens Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport mogen in de nabije toekomst niet verder groeien.

Dat zeggen regeringspartijen D66 en ChristenUnie. De omwonenden hebben na alle overlast recht op rust. Bovendien vinden de partijen ongebreidelde groei van de luchtvaart onverantwoord.

„De bewoners rondom Eindhoven Airport hebben een time-out verdiend. En voor Rotterdam The Hague Airport denken we er hetzelfde over”, zegt D66’er Jan Paternotte. „Dit zijn voornamelijk vliegvelden voor vakantievluchten, die nauwelijks extra banen opleveren.”

Zijn collega Eppo Bruins (ChristenUnie) voegt toe: „We moeten pas op de plaats maken. De groeiplannen gaan wat ons betreft in de ijskast tot we hebben uitgedokterd in hoeverre groei van de luchtvaart nog wel bij onze toekomst past.”

Maximum

Eindhoven Airport zal in 2020 het maximale aantal toegestane vliegbewegingen van 43.000 hebben bereikt. De luchthaven werkt aan plannen voor gematigde groei daarna; maar de tijd van ongebreidelde aanwas is voorbij, aldus de directie.

Rotterdam The Hague Airport telde in 2018 ruim 53.000 vliegbewegingen, een groei van bijna 7 procent op jaarbasis. De luchthaven denkt dat uitbreiding zal zorgen dat de regio aantrekkelijker wordt voor bedrijven, dat de werkgelegenheid toeneemt en het toerisme een boost krijgt.

Het standpunt van de twee regeringspartijen is saillant, omdat coalitiepartner VVD voorstander is van groei op de luchthavens. In de regio ligt dat anders: Eindhovense en provinciale liberale politici vinden groei van Eindhoven Airport geen doel op zich. Zuid-Holland ziet alleen verdere groeimogelijkheden als Rotterdam The Hague Airport wordt verplaatst.

Luchtruim

De landelijke politiek neemt naar verwachting niet voor eind dit jaar een standpunt in over de toekomst van beide luchthavens.

Over vijf jaar zal het Nederlandse luchtruim opnieuw zijn ingedeeld, waardoor toestellen niet meer laag over bewoonde gebieden hoeven te vliegen. Ook worden vliegtuigen steeds schoner en stiller.