VIA Limburg viert de lente

Van rennen en fietsen tot HIIT-training: dit zijn de sporttrends van deze lente

Print
Van rennen en fietsen tot HIIT-training: dit zijn de sporttrends van deze lente

Of je nu sport in de sportschool, thuis of in de buitenlucht, samen sporten motiveert. Afbeelding: Johannes Timmermans

Spaubeek / Beek / Maastricht-Airport / Gronsveld / Eckelrade / Noorbeek / Mheer / Banholt / Bemelen / Margraten / Scheulder / Gulpen / Ingber / Reijmerstok / Slenaken / Beutenaken / Epen / Eys / Elkenrade / Wijlre / Meerssen / Ulestraten / Moorveld -

Rennen, fietsen, een HIIT-training. Er zijn tal van mogelijkheden om sportief aan de lente te beginnen. Wat zijn de sporttrends van 2019?

De lente geeft veel mensen extra energie. De dagen worden weer langer, de temperatuur stijgt en de zon schijnt. Het voorjaar is hét ideale moment voor een frisse start. Dus meldt de een zich aan voor een Start To Run-cursus en haalt de ander de racefiets van zolder. Maar wat zijn nu echt de sporttrends van 2019?

Technologie

Personal trainer en vitaliteitscoach Olaf van Sint Fiet van Gym Rebel in Maastricht weet het antwoord. “Smartwatches en wearables, deze draagbare technologie gaat in 2019 een nog grotere rol spelen”, denkt hij. “We gaan dit jaar zien dat deze apparaatjes steeds vaker een connectie gaan hebben met sportscholen en sportprogramma’s. Veel mensen dragen zo’n sporthorloge om hun calorieën en stappen bij te houden, maar ze kunnen ook ingezet worden om thuis te sporten. Vroeger hadden we allemaal videobanden met work-outs. Tegenwoordig zijn er fitkanalen op televisie en is er Fitness On Demand. Voor veel mensen is dat een makkelijke manier om lekker snel in de eigen omgeving te sporten.”

Van rennen en fietsen tot HIIT-training: dit zijn de sporttrends van deze lente
Houd jouw belastbaarheid in de gaten, dan houd je het sporten langer vol. Foto: Stefan Koopmans

Van Sint Fiet ziet in het buitenland nog meer opties dat mensen snel en effectief kunnen sporten. “Bijvoorbeeld op de luchthaven Heathrow in Londen kun je achter de douane fitnessen. Als je dan toch moet wachten op je vliegtuig, kun je nog even snel een work-out doen voordat je aan boord gaat.”

Persoonlijke begeleiding

Te blijven sporten blijkt voor veel mensen vaak lastig vol te houden, vandaar dat Van Sint Fiet een trend ziet in kleinschalige groepstrainingen. “Geen massale groepen meer, maar kleine clubjes die onder persoonlijke begeleiding sporten. Het is het sociale aspect dat belangrijk is en ook motiveert.”

Van rennen en fietsen tot HIIT-training: dit zijn de sporttrends van deze lente
Kleinschalige sportgroepjes motiveren door persoonlijke begeleiding en het sociale aspect. Foto: Johannes Timmermans

Toch wil Van Sint Fiet benadrukken dat mensen die beginnen met sporten het rustig moeten opbouwen. “Ik zie vaak mensen te hard van start gaan en vier keer per week naar de sportschool komen. Dat hou je niet vol, begin rustig en zet kleine stapjes. Je voelt je niet elke dag topfit, pas je training daar dan ook op aan. Je belasting moet bij je belastbaarheid passen. Zorg dat je een goede match hebt, dan hou je het sporten ook langer vol. Voel je je goed dan ga je ervoor en voel je je een dag minder, dan schroef je de intensiteit terug. Het belangrijkste is dat je beweegt.”

HIIT

Een andere trend is de HIIT-training (High Intensity Training) die erg populair is. “Het is een pittige maximale training met korte periodes van rust. Je haalt in circa dertig minuten alles uit jezelf en kunt hiermee snel fit worden.” En dan nog even tot besluit: waarom is sporten leuk zo leuk Olaf? “Sporten vindt niet iedereen leuk”, zegt Van Sint Fiet met een lach. “Het wordt vaak pas leuk als je een positief effect merkt, maar sporten is wel goed voor je.”