Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee van De Limburger te lezen
Plus-artikelen zijn exclusief voor abonnees van De Limburger. Verder lezen?

Steeds meer ondernemers slaan de bank over en kiezen voor crowdfunding

Steeds meer ondernemers slaan de bank over en kiezen voor crowdfunding

Afbeelding: iStock

sittard / Venlo -

In Nederland is vorig jaar 329 miljoen euro opgehaald door crowdfunding, bijna anderhalf keer zoveel als een jaar eerder. De explosieve groei is te danken aan ondernemers die de bank links laten liggen en elders financiers vinden.

Wie bij de term crowdfunding vooral denkt aan piepkleine start-ups of kunstenaars die geld willen ophalen voor een product of project had het lange tijd bij het rechte eind. Het uit Amerika overgewaaide fenomeen, in Nederland ook wel publieksfinanciering genoemd, was in eerste instantie bijna uitsluitend populair onder beeldend kunstenaars, filmmakers en muzikanten.

Die vroegen het publiek om geldelijke steun voor een project, vaak in ruil voor entreekaartjes of, als het om muziek ging, een cd of ...