Pensioenacties: 66 minuten geen treinverkeer, rustig op Limburgse stations

Print
Pensioenacties: 66 minuten geen treinverkeer, rustig op Limburgse stations

Het is rustig op station Venlo. Afbeelding: Mara van den Oetelaar

Maastricht / Itteren / Venlo / Hout-Blerick / Boekend / Steyl / Lomm / Tegelen / Velden / Belfeld / Blerick / Arcen -

Het treinverkeer in Limburg kwam maandag pas na 07.06 uur op gang door landelijke pensioenacties.

Maandag wordt actie gevoerd voor het bevriezen van de AOW-leeftijd op 66 jaar. De NS besloot zondag al om maandag geen vroege treinen te laten rijden en wil meteen na de beëindiging van de pensioenacties goed opstarten zodat er in de loop van de ochtend weer een betrouwbare treinreis mogelijk zal zijn.

Zwaar

Normaal gesproken is het op maandagochtend tussen zes en zeven uur al een drukte van belang op het station in Maastricht. Nu was er slechts een handjevol stakende NS-mensen die de paar reizigers die de actie volledig gemist hadden, uitlegde dat ze nog een uur geduld moesten hebben. ,,Oh hoe kom ik nu in het ziekenhuis? Mijn dienst begint om 07.00 uur”, roept een meisje verschrikt. ,,Kan ik wel een ov-fiets huren of kan dat ook niet?” En weg is ze.

Geduldig legt machinist Johan Blesgraaf uit dat ze 66 minuten staken voor een pensioenleeftijd van 66 jaar. ,,Het beroep is zwaar. Mentaal, je moet steeds alle veiligheidseisen in acht nemen en je hoofd er goed bijhouden, maar ook fysiek: cabine in, cabine uit.” De meeste mensen hebben begrip voor de acties.

Koffie

Elke van Haren staat om kwart over zes op het station om te trein van half zeven naar Amsterdam te nemen. ,,Ik heb juist bewust het nieuws gevolgd en zondagavond las ik dat ze pas na zeven uur zouden staken. Oh ze starten de dienstregeling pas na zeven uur? Dan heb ik dat helemaal verkeerd gelezen.” Ze krijgt een kop koffie van een stakende machinist. Dan maar de trein van half acht. ,,Ja hoor alle begrip. Ze staken natuurlijk niet voor niks.”

,,Ik dacht ik ga gewoon naar het station want ik las dat sommige machinisten misschien toch zouden rijden”, vertelt Josien Brans Brabant die naar Sittard moet. Dan maar even de boekhandel in en om kwart over zeven met de stoptrein. ,,Ik hoop dat de acties helpen.”

Op dit vroege tijdstip doet de kiosk goede zaken. ,,We zijn toch gewoon om half zes open gegaan”, klinkt het vrolijk van achter de koffiemachine. ,,Voor al die mensen die de staking helemaal gemist hebben. Maar dat zijn er niet zoveel.”

Venlo

Ook bij het station in Venlo is het rustig. Bus 1 naar Kaldenkerken staat om even voor zeven uur klaar voor vertrek. Terwijl de meeste van zijn collega’s het werk deze vroege ochtend hebben neergelegd, rijdt de chauffeur van Arriva gewoon wel. Hij is pas net in dienst en geen lid van de vakbond. „Wie ben ik dan om op maandagochtend te zeggen ‘ik ga staken’. Ik heb me ook helemaal niet verdiept in de hele materie.”

Een groepje OV-personeel wandelt - met buttons op hun jasjes- op haar gemak richting het station. Nog even dan moeten ze weer aan de bak. op een trapje zitten een jongen en een meisje met oortjes in. Ze luisteren muziek. Eigenlijk hadden ze al een half uur in de trein moeten zitten,maar ja.. die staking hé. Ze wisten het niet. Het stel komt uit Griekenland, woont in Venlo en werkt in Eindhoven.

Vervelend

„Ik heb mijn baas geprobeerd te bellen, maar ik denk dat hij nog slaapt”, zegt Orlando (28 jaar). Hij komt te laat, maar je. Hij kan er ook niets aan doen. Voor zijn vriendin Gera komt de staking wel heel vervelend uit. Het is haar eerste werkdag vandaag. „Niet echt een fijne start. Ik hoop maar dat ik geen problemen krijg.”

Hoofdconducteur Peter Konings, al 25 jaar in het vak, staakt ook. „Dit gaat iedereen aan. De gemiddelde leeftijd bij de conducteurs in Venlo ligt vrij hoog.” Daardoor is vooral de boete die je krijgt als je eerder stopt met werken, een onderwerp dat erg leeft bij het team in Venlo. „Het beroep is best zwaar, ook door de agressie waarmee we te maken krijgen. Sommige collega’s hebben lichamelijke klachten.” Peter zou graag zien dat de boete voor het eerder stoppen dan ook wordt geschrapt.

Even na zeven uur begonnen de eerste treinen weer te rijden.

Pensioenacties: 66 minuten geen treinverkeer, rustig op Limburgse stations
In Maastricht staat een handjevol mensen te wachten op de eerste trein. Foto: Monique Evers
Pensioenacties: 66 minuten geen treinverkeer, rustig op Limburgse stations
De treinen staan klaar op station Maastricht. Foto: Monique Evers

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje