Wintertijd Heerlen vol vertrouwen, ondanks verlies

Print

Curlingwedstrijd op het Pancratiusplein Afbeelding: Luc Lodder

HEERLEN / Hoensbroek -

Wintertijd leed een verlies van 35.000 euro. Organisator Remcom en Heerlen gaan ervan uit dat dit eenmalig was, gezien het enthousiasme en de groeikansen.

Zowel organisator Remcom als de gemeente Heerlen is tevreden over de eerste editie van het winterevenement, blijkt uit de ambtelijke evaluatie van Wintertijd. Zeker gelet op de relatief zeer beperkte voorbereidingstijd, het gevolg van het in een laat stadium breken met de organisatoren van Holy Moly (Incredible).

Klassiek

Wintertijd gooide het over een andere boeg dan voorganger Holy Moly. Het begrip ‘urban’ werd ingeruild voor ouderwetse ijspret en klassieke kerstsferen. Het evenement was ook niet zozeer bovenregionaal, zoals Heerlen aanvankelijk beoogde, maar primair gericht op Parkstad. Wel bleek Wintertijd voor schaatsliefhebbers een alternatief voor Magisch Maastricht. De glij- en ijsbaan op het Pancratiusplein was niet alleen een groot succes, maar biedt nog volop mogelijkheden tot groei.

Wintertijd Heerlen vol vertrouwen, ondanks verlies

Aanjaagsubsidie

Remcom kreeg van de gemeente een aanjaagsubsidie van 85.000 euro. Die mocht maximaal een derde van de totale kosten bedragen. Aan deze eis voldeed het Heerlense organisatiebureau met gemak: het maakte ruim 334.000 aan kosten voor dit winterevenement. Bureau Star Events, bekend van dancefestival Neverland, kreeg daarnaast ruim 60.000 euro van de gemeente voor sfeerverlichting en dagactiviteiten. Starevents investeerde zelf ruim 28.000 euro.

Het verdienmodel van Wintertijd is gebaseerd op subsidies, horeca-inkomsten, sponsorgelden, special deals en entrees uit de schaats/glijbaan. Naar verwachting leidt het succes de komende jaren tot meer sponsors en grotere omzetten. De afgelopen editie droegen sponsors ruim 17.000 euro bij. Verder heeft de gezamenlijke horeca, die zeer te spreken was over de opzet van het evenement, 7500 euro bijgedragen.

Wintertijd Heerlen vol vertrouwen, ondanks verlies

Formule

De organisatie beschouwt het verlies van bijna 35.000 euro als ondernemersrisico. Remcom stelt dat de formule aanslaat en gelooft dat de komende edities zullen groeien qua ticketverkoop, horeca-inkomsten en sponsordeals. De organisatie heeft zelf voor een fors bedrag geïnvesteerd in de eerste editie, vooral door zijn uren niet uit te laten betalen.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen