Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee van De Limburger te lezen
Dit artikel is voor abonnees. Verder lezen?

Ken je deze nog? Reclames die blijven hangen

Ken je deze nog? Reclames die blijven hangen

De reclamecampagne ‘Met een Fiat Panda lach je iedereen uit’ is de meest succesvolle van het automerk. Wie kan zich de afgelopen vier campagnes nog herinneren? Afbeelding: Uit boek ‘Hoe verzinnen ze het?’

‘Gelukkig heb ik meer verstand van verzekeren.’ Of: ‘Stom hè? Ik vind het gewoon lekker!’ Er zijn reclameslogans die voor altijd in het geheugen gebeiteld zijn. Reclameschrijver Jaap Toorenaar schreef een boek over het verhaal achter memorabele campagnes.

Een reclamecampagne bedenken die én de essentie weergeeft van het product dat aan de man moet worden gebracht én blijft hangen. Soms tientallen jaren later nog. Dat lijkt simpel, maar is razend moeilijk, weet Jaap Toorenaar (64), reclameschrijver en auteur van het boek Hoe verzinnen ze het? Hij interviewde daarvoor ruim vijftig vakgenoten die een legendarische reclame hebben verzonnen.

„Niemand zit op reclame te wachten. Toch wil je mensen raken en zorgen dat ze je campagne bekijken, begrijpen, waarderen ...