Vliegvelddiscussie

Recreatiesector twijfelt aan belang MAA: ‘evenveel banen op vliegveld als in drie hotels’

Print
Recreatiesector twijfelt aan belang MAA: ‘evenveel banen op vliegveld als in drie hotels’

Een dalend vliegtuig in Geverik. Afbeelding: Roger Dohmen

Maastricht / Maastricht-Airport / Itteren -

Ondernemers in de toerismebranche in Zuid-Limburg maken zich steeds meer zorgen over de groeiambities van Maastricht Aachen Airport (MAA). Ze vrezen een aanzienlijke toename van het aantal vluchten over de stiltegebieden in het Heuvelland.

Ivo Gelsing, regiomanager van de club van recreatieondernemers Recron, schrijft dat de groei van MAA een bedreiging betekent voor de toeristische sector. In een nieuwe brief aan de Statenleden van de provincie vragen de Recron en de afdeling Zuid-Limburg van Koninklijke Horeca Nederland wat waardevoller is: „een rust- en stiltegebied waar alle regiobewoners en toeristen van genieten, óf het beperkte economische gewin van een luchthavenbedrijf met lawaaierige en vervuilende vliegtuigen”. Voor de recreatieondernemers is het antwoord duidelijk. Daarom vragen ze aan de nieuwe Provinciale Staten, die na de verkiezingen worden gevormd, om geen verdere groei van MAA na te streven.

Banen

Volgens Recronmanager Ivo Gelsing en Hank van der Vleuten, bestuurslid van Koninklijke horeca Nederland afdeling Zuid-Limburg, is het economisch en strategisch belang van MAA lang niet zo groot als van de toeristische bedrijfstak. Met minder dan 200 directe banen en minder dan 20 miljoen euro omzet noemen ze MAA een midden- en kleinbedrijf. „MAA heeft evenveel personeel als drie middelgrote hotels.” Dat valt in het niet bij het belang van de recreatiesector, beweert Gelsing. „In en om de stiltegebieden in het Heuvelland boeken toeristen 3,8 miljoen overnachtingen. Een kwart van de beroepsbevolking in het Heuvelland werkt in het toerisme.” Gelsing en Van der Vleuten stellen dat toeristen naar Zuid-Limburg komen voor de stilte en de natuur. „Die stilte wordt aangetast: we verkopen niet meer wat wij onze gasten beloven.” Hotelondernemers klagen dat sommige gasten eerder vertrekken vanwege het vliegtuiglawaai.

Meerwaarde

Een maatschappelijke kosten-batenanalyse van het vliegveld valt in het nadeel uit van omwonenden, schrijven ze. Touroperator Corendon brengt volgens de briefschrijvers geen toeristen naar Limburg en de vrachtvluchten gaan voornamelijk van en naar Arabische landen en Rusland. Er is dus amper meerwaarde voor bedrijven in Zuid-Limburg, luidt de conclusie.

Het vliegveld spreekt dat tegen: MAA zou goed zijn voor 1.500 directe en indirecte banen en juist belangrijk zijn voor ondernemingen in de regio, maar ook voor de logistiek, congressen en voor de Tefaf.

Imagoschade

De briefschrijvers vrezen imagoschade voor het toerisme als de overlast door MAA toeneemt. ,,Verwacht mag worden dat omwonenden gaan rebelleren en acties gaan organiseren. We krijgen dan het etiket ‘vliegtuiglawaai’ en ‘fijnstof’ opgeplakt. Dit zal de reputatie van onze sector schaden.”

Balans

In december stuurden de Recron, de horeca en de VVV Zuid-Limburg ook al een brandbrief naar de provincie. Die antwoordde toen dat er voortdurend een balans gezocht wordt tussen maatschappelijke belangen, omgevingsfactoren en economische kansen. ,,Dat geldt zowel voor het vliegveld als voor het massale wieler- en motortoerisme in het Heuvelland.”

Hinder

Ook antwoordde de provincie dat MAA slechts voor een deel van de vliegbewegingen boven Zuid-Limburg verantwoordelijk is. Ook vliegtuigen van en naar Bierset bij Luik vliegen over het zuidelijkste deel van Limburg. Bij de aanvraag voor een nieuwe vergunning (een luchthavenbesluit) is het uitgangspunt dat het aantal gehinderden niet zal toenemen.