‘Spoorlijn Weert-Hamont veel duurder dan gedacht’

Print
‘Spoorlijn Weert-Hamont veel duurder dan gedacht’

Werk aan het spoor bij Weert. Afbeelding: John Peters

Laar / Weert / Altweerterheide / Stramproy / Tungelroy / Swartbroek -

Heropening van de spoorverbinding tussen Weert en het Belgische Hamont is veel duurder dan verwacht. Dat meldt de Belgische krant Het Belang van Limburg op basis van anonieme bronnen.

De verhoging van een spoorbrug en aanpassing van een bocht vlakbij Weert zouden ervoor zorgen dat de kosten veel hoger uitvallen dan de 35 miljoen euro die in 2015 nog werden ingecalculeerd. Hoeveel duurder het project uitvalt, is niet duidelijk.

Momenteel wordt aan Belgische zijde het spoor tot aan de grens voorzien van bovenleiding. De Nederlandse spoorbeheerder ProRail rondt binnenkort een onderzoek af naar het doortrekken van de lijn naar Weert.

Tegenwerking

Eerste resultaten van dat onderzoek zouden al met Belgische collega’s zijn besproken. Die zien het hoge Nederlandse prijskaartje als een vorm van tegenwerking, aldus de Belgische krant. Een woordvoerster van het Nederlandse ministerie van Infrastructuur wil niet ingaan op het kostenplaatje. Ze verwijst naar het onderzoek van ProRail dat nog afgerond moet worden. Ook een woordvoerder van ProRail gaat niet in op vragen over het onderzoek.

Onderzoek

Wel heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven haar Belgische collega François Bellot gevraagd een onderzoek te starten naar de exploitatie van een reizigerstrein tussen Weert en Antwerpen. Deze studie loopt nu. Er wordt gekeken naar potentiële reizigers maar ook naar kosten. Momenteel stopt de trein vanuit Antwerpen op eindstation Hamont. Daar staat de trein vervolgens veertig minuten stil. In die tijd kan de trein ook verderrijden naar Weert en weer op tijd terug zijn, is de gedachte.

Heropening van het spoor tussen Weert en Hamont is opgenomen in het Nederlandse regeerakkoord. Personenvervoer op het traject wordt toegejuicht, maar in Nederland heerst ook de angst dat dit de deur open zet voor heropening van de omstreden goederenlijn IJzeren Rijn.

A2

Naar verwachting wordt het spoor van Belgische beveiligingssystemen voorzien, omdat alleen NMBS-treinen op het traject zullen rijden. In Nederland wordt gehoopt dat de verbinding ook kan zorgen voor minder verkeersdrukte op snelweg A2 richting Eindhoven. Veel Belgen nemen die route, en krijgen dan een alternatief via het spoor.

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje