De krant is dood, lang leve de krant!

Print
De krant is dood, lang leve de krant!

Afbeelding: De Limburger

BLOG - De Limburger introduceert een nieuwe abonnementsvorm: De Limburger Digitaal. Dat lijkt triviaal nieuws, maar dat is het niet. De Limburger is zich in een hoog tempo aan het transformeren van een traditioneel krantenbedrijf tot een modern digitaal nieuwsmerk.

Uiteraard koesteren we onze tradities en blijven we een ijzersterke papieren krant maken, maar tegelijkertijd legt de redactie zich meer en meer toe op digitale journalistiek. Ik zet dat in deze blog graag even allemaal op een rij.

Lees ook: De Limburger komt met nieuw digitaal abonnement

Eerst dat nieuwe abonnement. Het gaat om een puur digitaal abonnement. Niet een abonnement waarmee je de digitale krant (de ‘krant achter glas’) kunt lezen. Nee, dit is een abonnement op, zoals mijn collega hoofdredacteur Bjorn Oostra dat noemt ‘real time journalism’. Een abonnement kortom op de nieuwsapp/website. Het verschil: in de (digitale) krant publiceren we één keer per dag het nieuws, in de nieuwsapp doen we dat de hele dag door. We publiceren het nieuws zodra het het artikel klaar is.

Dat nieuwe digitale abonnement heeft Spotify-kenmerken. Voor 7,50 euro per maand krijg je toegang tot álle artikelen, en je kunt het abonnement iedere maand opzeggen.

Ik ben erg trots dat De Limburger deze stap zet. Want we komen van ver. Drie jaar geleden zaten we nog gevangen in een deal met de regionale omroep L1, waarmee we samen het nieuwsplatform 1Limburg runden.

Die samenwerking beperkte de ontwikkeling van onze eigen website. Wat voor toekomst heb je als krantenbedrijf als je niet kunt bouwen aan een volwassen nieuwswebsite? Juist, geen toekomst. Dus namen we het ingrijpende besluit om de samenwerking te ontbinden. Begin 2017 hebben we een eigen onlineredactie opgetuigd en sindsdien zijn we online stevig gegroeid. Onze nieuwsapp en website trekken dagelijks ruim 100.000 bezoekers.

Afgelopen november zetten we opnieuw een majeure stap. Sindsdien werken we op de redactie online first. Dat betekent dat verslaggevers éérst hun artikel voor internet schrijven, en daarna pas voor de krant. Het is een cruciale voorwaarde voor het nieuwe digitale abonnement, want de digitale lezer wil niet eenmaal per dag het nieuws krijgen.

Een deel van het online nieuws blijft overigens gratis. Korte artikelen met de simpele nieuwsfeiten zijn voor iedereen te lezen. Maar de achtergrondverhalen, de interviews, de analyses, alle verhalen die uniek en onderscheidend zijn; al die verhalen zijn alleen voor abonnees toegankelijk. Die verhalen zijn te herkennen aan het ‘plus’-logo.

De tijd dat mensen dachten dat op internet alles gratis moest zijn ligt achter ons. Nadat illegaal downloaden van muziek begin deze eeuw een hoge vlucht nam, kreeg Apple het met iTunes uiteindelijk weer voor elkaar om consumenten te laten betalen voor muziek. Het kopen van een cd of los nummer werd weliswaar goedkoper, maar de vanzelfsprekendheid dat online alles gratis moest zijn werd succesvol ter discussie gesteld.

Tegenwoordig is het volstrekt normaal om een tientje of vijftien euro per maand te betalen voor Spotify of Netflix. Het is de erkenning dat het geld kost om muziek of films te produceren. Want waarom zouden muzikanten of acteurs gratis moeten werken?

Hetzelfde gebeurt nu in de nieuwswereld. Kranten als het FD en NRC hebben met veel succes de digitale draai gemaakt, nadat grote Amerikaanse en Britse kranten zoals The New York Times en The Guardian het voorbeeld hadden gegeven. Na een jarenlange daling van de (papieren) oplages, groeien deze titels weer.

De krant is dood, lang leve de krant!

Ook in Limburg zijn mensen bereid om te betalen voor digitaal nieuws, zo blijkt uit een grootschalig marktonderzoek. Die bereidheid om te betalen is er maar om één reden: onze journalistiek. Dáár ligt onze traditie die we koesteren. De kern van ons werk is dat we als redactie weten wat er speelt in de provincie, dat we weten wat mensen bezighoudt en daar verhalen over maken. Dat was de essentie toen we alleen nog een krant maakten, en dat blijft de essentie nu we zowel krant als online bedienen.

Als redactie blijven we dus investeren in goede journalistiek, zodat onze abonnees weten wat er gebeurt, van wijk tot wereld. Maar we zetten vooral in op de verhalen die context en duiding bieden: waarom gebeuren dingen, wat betekent het? De aanslag in Utrecht en de uitslag van de provinciale verkiezingen hielden vorige week het hele land in de greep. Dat nieuws werd gretig gelezen, maar de verhalen die uitleg en duiding brachten werden net zo vaak gelezen.

We brengen het nieuws steeds vaker in een nieuw jasje, bijvoorbeeld via de podcast Luister De Limburger. Want moderne journalistiek betekent niet alleen ‘real time journalism’, het biedt ons ook de mogelijkheid om video’s, podcasts en interactieve graphics te maken.

Komende weken gaan mijn collega’s van de afdeling marketing een stevige reclamecampagne voeren om nieuwe digitale abonnees te werven. Iedere nieuwe abonnee is welkom, campagne of niet. Gezien de stappen die we de afgelopen twee jaar al hebben gezet, ben ik optimistisch dat de digitale ontdekkingstocht De Limburger succes gaat brengen.

Roy op het Veld, hoofdredacteur Reageren? roy.ophetveld@delimburger.nl