Kritiek op zweetluchtspotje Hornbach groeit

Print

Video: Hornbach

Bouwmarkt Hornbach is niet van plan het omstreden spotje ‘Zo ruikt het voorjaar’ terug te trekken, ondanks de groeiende kritiek van allerlei kanten. Dat heeft het Duitse moederbedrijf dinsdag gemeld. Wel gaat het bedrijf komende week online de discussie aan met critici die het spotje racistisch vinden.

In het filmpje, dat twee weken geleden werd gelanceerd, snuift een Aziatische vrouw zielsgelukkig de zweetlucht van werkkleding van een blanke klusser op. De commercial heeft de woede gewekt van veel Zuid-Koreanen en Japanners, die in een onlinepetitie stellen de clip ‘racistisch, seksistisch en walgelijk te vinden’. Zij eisen excuses van Hornbach.

Ervaringen

De gewraakte spot leidde op Duitse sociale media tot de hashtag #Ich_wurde_gehornbacht. De actie maakte veel verhalen los van Aziatisch-Duitse vrouwen die slechte ervaringen hadden met vooroordelen op het gebied van hun vermeende seksuele gedienstigheid ten opzichte van blanke mannen.

Hornbach stelde in een verklaring dat de reclame is bedoeld als ‘commentaar op de toenemende urbanisatie en de afnemende kwaliteit van het leven in de stad. De geur van lente komt alleen nog uit automaten. Voor iedereen - niet alleen voor Aziatische mensen’.

Hornbach Nederland was niet voor commentaar bereikbaar. Jean Mineur Mediavision, die reclames in de Nederlandse bioscopen verzorgt, en de STER konden dinsdag niet zeggen of het omstreden spotje ook in Nederland de komende tijd nog wordt vertoond.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen