Controle op maximaal baangebruik Maastricht Aachen Airport

Print
Controle op maximaal baangebruik Maastricht Aachen Airport

Afbeelding: MITCHELL GIEBELS

/ Beek / Meerssen / Ulestraten / Moorveld / Bunde / Rothem / Geulle -

Twee medewerkers van het Safa-team (Safety Assessment of Foreign Aircraft) voeren controles uit op het maximaal gebruik van de start- en landingsbaan op Maastricht Aachen Airport. De baanlengte is gewijzigd van 2750 naar 2500 meter.

De medewerkers hebben dinsdag en woensdag onaangekondigd controles uitgevoerd op de vluchten van en naar Maastricht. Voor vertrek vanaf de luchthaven wordt onder andere de ‘weight & balance’ van het toestel opgevraagd en ingezien. Dit bepaalt namelijk de hoeveelheid kracht en de benodigde baanlengte van een vlucht.

Lees ook: Gedoogsituatie vliegveld stopt eind maart

Boorddocumenten

Daarnaast wordt de technische staat van het vliegtuig onderzocht, gekeken of de boorddocumenten kloppen en of de piloten een geldig brevet hebben.

Aanleiding voor de controles is het aanpassen van de maximaal toegestane baanlengte voor vertrekkende vluchten. Vanwege de ingetrokken aanvraag voor het nieuwe Luchthavenbesluit is het gebruik van de 2750 meterbaan tijdelijk gedoogd. Deze gedoogsituatie is maandag beëindigd in opdracht van het ministerie.

SAFA-inspecties zijn veiligheidsinspecties specifiek gericht op buitenlandse bezoekende maatschappijen. Het SAFA-team inspecteert de naleving van verplichte veiligheidseisen die zijn opgesteld door de ICAO (International Civil Aviation Organisation).