Sluiting onbewaakte spooroverweg in Limbricht plots van de baan

Print
Sluiting onbewaakte spooroverweg in Limbricht plots van de baan

Afbeelding: Ermindo Armino

Limbricht -

De veelbesproken sluiting en verplaatsing van de populaire - maar onbewaakte - spoorwegovergang in de dorpskern van Limbricht is onverwacht van de baan. Spoorwegbeheerder ProRail gaat op zoek naar alternatieve veiligheidsmaatregelen.

Woordvoerder René Vegter van ProRail bevestigt de verrassende koerswending. De bestaande overweg, die al decennialang aan de Van Kessenichstraat ligt, wordt als onveilig aangemerkt omdat die niet beveiligd is met spoorbomen en de rails ter plekke een flauwe bocht maken.

Bovendien staan er de nodige bomen die het zicht belemmeren. De oversteek zou daarom eind dit jaar volledig worden ontmanteld. In plaats daarvan zou amper tweehonderd meter verderop een nieuwe - maar eveneens onbewaakte - overweg worden aangelegd.

Draagvlak

ProRail erkent nu dat die geplande sluiting en verplaatsing slecht zijn gevallen in het kerkdorp. „Er blijkt heel weinig draagvlak voor bij de inwoners. En we zijn nou eenmaal geen concern dat zaken naar eigen inzicht wil doordrukken. Daarom beraden we ons nu op haalbare alternatieven”, zo laat Vegter weten.

Om welke (mogelijke) alternatieven het gaat, wil de concernwoordvoerder nog niet kwijt. „Het lijkt ons niet verstandig om daar nu al op vooruit te lopen. In elk geval nemen we ook suggesties vanuit de bevolking mee in ons onderzoek.” Vegter zegt dat er binnen enkele maanden een of meerdere uitgewerkte alternatieven op tafel liggen. „Die gaan we vervolgens opnieuw bespreken met de dorpsbewoners.”

Ondertunneling

Ondertunneling of vervanging van de onbewaakte door een beveiligde overweg sluit ProRail echter bij voorbaat uit. Volgens de woordvoerder om financiële redenen. „Alleen al de aanleg van een beveiligde overweg kost ruwweg tussen de vijf ton en een miljoen euro. Ik bedoel het niet verkeerd, maar er zijn genoeg andere plekken waar zo’n forse investering uit veiligheidsoogpunt meer op haar plaats is.”

Met dat laatste doelt Vegter op het feit dat het in Limbricht om een goederenspoor gaat. Dat loopt weliswaar dwars door de oude dorpskern, maar de containertreinen mogen daar enkel met lage snelheid rijden.

De overweg, niet ver van het kasteel en de voetbalvelden, biedt (brom)fietsers en wandelaars een snelle en veelgebruikte route om de rails over te steken. Dat laatste geldt ook voor een groep volkstuinders, wier percelen pal langs het spoor liggen. Omwonenden lieten eerder al weten dat er ‘al sinds mensenheugenis’ geen ongeval meer heeft plaatsgevonden.