Dreigementen

Start-up over uit de hand gelopen grap: we hebben keihard gelogen

Het pand van The Next Crowd. © John Peters

Een publiciteitsstunt moest het worden, zegt Arjan Elbers, directeur van The Next Crowd uit Nederweert. Het werd een stunt die volledig mislukte, erkent hij de volgende dag.

Monique Evers

Zijn personeel werd bedreigd en zelfs zijn kinderen werden genoemd in een dreigement. Ook de politie kwam kijken. „Dan wordt het te grimmig en weet je dat je een grote fout hebt gemaakt.”

De start-up, die wervingssites voor personeel bouwt voor bedrijven, bedacht „ergens in februari” het idee voor de stunt. „We zouden een parodiesite bouwen voor het werven van personeel voor de bouw van de muur tussen de VS en Mexico. Er zaten humoristische plaatjes in van Trump en van cactussen. Binnen een milliseconde zou duidelijk zijn dat het hier om een grap zou gaan.”

Liegen

De website moest 4 april gelanceerd worden, maar het persbericht werd al op 2 april verspreid. „Toen hebben we twee dagen keihard staan liegen. We zijn er veel te ver in doorgeslagen”, zegt Elbers. „We hadden de website in de lucht moeten hebben op het moment dat we het persbericht de deur uit deden. Dan was meteen duidelijk geweest dat het een publiciteitsstunt was.”

Lees ook: Politie kan absoluut niet lachen om ‘Trumpgrap’ van bedrijf uit Nederweert

Volgens Elbers was er heel goed over de stunt nagedacht. „Het filmpje was ook echt heel grappig. Ons doel was zo veel mogelijk publiciteit genereren. Het is nooit onze bedoeling geweest om mensen te kwetsen. Onze excuses ook aan de media die echt goed hebben doorgevraagd, maar wij zijn gewoon blijven liegen.”

Openheid

Pas toen de dreigementen woensdagmiddag zo serieus werden en de politie op de stoep stond, beseften Elbers en zijn mensen dat ze openheid moesten geven. Ze waren verstrikt geraakt in hun eigen leugens. Een paar uur later stuurde The Next Crowd een persbericht met de mededeling dat het om een „verlate 1 aprilgrap” zou gaan. Daarna was het bedrijf de hele avond niet meer bereikbaar voor commentaar.

Lees ook: Werving personeel voor Trump-muur blijkt uit de duim gezogen

Klanten hebben volgens Elbers heel verschillend gereageerd. „Sommigen vonden het fantastisch, anderen noemden het op het randje.” Hij zegt alleen maar te kunnen hopen dat deze stunt zijn bedrijf geen nieuwe klanten kost.

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal