"Ik wil geen bergen papierwerk, maar gewoon voor mijn zieke vrouw zorgen"

Print
Mantelzorgers besteden veel tijd aan de zorg voor een familielid of kennis. Ze willen hen een zo waardig mogelijk leven bieden. Maar er moet ook veel geregeld worden. En dat kost tijd. Frans de Jel ging met stapels papierwerk onder zijn arm langs talloze instanties om de zorg voor zijn ernstig zieke vrouw te regelen. “Het voelde alsof ik er alleen voor stond. Een helpende hand zou meer dan welkom zijn.”

Zonder problemen noemt Frans de datum van zijn eerste ontmoeting met zijn vrouw Mirjam in 2011. Er was meteen een klik. En er volgde een prachtige tijd: “Wandelen in het bos, naar de sauna en dat soort simpele dingen. Ik weet nog goed dat we naar een minimalistisch concert gingen. Lagen we daar samen op een matje, knus onder de dekens naar de muziek te luisteren. Een onvergetelijke avond.” 

Eerste signalen 
Drie jaar geleden merkte Frans de eerste signalen op dat het met de gezondheid van Mirjam niet goed zat. “Bij het lezen van WhatsApp-berichten zag ik woorden op verkeerde plekken staan. Dat was niets voor haar.” Mirjam bleek frontotemporale dementie te hebben. “Hierbij sterven hersencellen af die het gedrag en de spraak bepalen”, legt Frans uit. “Ze gaat geleidelijk achteruit en heeft steeds meer intensieve zorg nodig bij het aankleden, eten, douchen of naar het toilet gaan.” 

Van het kastje naar de muur 
Veel tijd om de diagnose van zijn vrouw te verwerken had Frans niet. Zij ging snel achteruit. Ineens was hij mantelzorger voor zijn vrouw. Hij nam de zorg voor Mirjam volledig op zich. Maar naast de zorg moest er ook veel administratie geregeld worden. “Ik had afspraken met medisch specialisten, thuiszorg, het zorgkantoor, het Centrum Indicatie Zorg (CIZ), noem maar op. Ondanks dat ik door mijn achtergrond wel weet waar ik moet zijn, vond ik het een complex en moeizaam proces. Ik werd van het kastje naar de muur gestuurd. Als ik het met mijn zorgachtergrond al lastig vind, hoe moet dit zijn voor iemand die niet die kennis heeft? Daar zit je helemaal niet op te wachten met een hulpbehoevende thuis.” 

Tot rust komen in het chalet 
Uit het niets sloeg het noodlot bij Frans toe. Door een ernstige ziekte was hij lange tijd niet in staat om voor zijn vrouw te zorgen. Mirjam werd opgenomen bij een instantie. Daarvoor moest veel geregeld worden. Toen beiden weer thuis waren, besefte Frans dat hulp van buiten nodig was. “Door mijn zware operatie kan ik niet alles zelf doen. Ik kreeg haar niet meer uit de stoel voor een toiletbezoek. Daarom komt er drie keer per dag een thuiszorgmedewerker die mij hiermee helpt. Ook komt er nu twee dagen per week iemand anders zorgen voor Mirjam. Dan ga ik naar ons chalet om even tot rust te komen. Die tijd heb ik echt nodig om mezelf weer even op te laden.” 

Gids in de zorg 
Na drie zware jaren weet Frans precies waar mantelzorgers behoefte aan hebben. Een helpende hand in de administratieve rompslomp van de zorgwereld. “Als mantelzorger wil ik één aanspreekpunt. Iemand die mij vertelt hoe iets op te lossen is. Waarom moet ik alle instanties leren kennen? Het zou mooi zijn als een zorgverzekering daarin kan ontzorgen. Zo kan ik doen wat ik het liefste doe: zorgen voor mijn lieve vrouw om haar leven zo goed mogelijk te maken. Mooi dat VGZ dit oppakt.”

Hulp nodig?
Heeft u of een familielid dagelijks intensieve zorg of toezicht nodig? En gaat het om zorg die blijvend nodig is? De adviseurs van VGZ helpen u graag. Zo staat u er niet alleen voor. Bel  088-131 16 60. Of kijk op onze website