Kamervragen

Belgische minister: Drielandenlijn te duur

Print
Belgische minister: Drielandenlijn te duur

De Drielandentrein. Afbeelding: Arriva

Heerlen / Hoensbroek / Maastricht / Itteren -

Het toelaten van Arriva’s Drielandentrein op Belgisch spoor is te duur. België concentreert zich daarom liever op het oplappen van eigen oud materieel voor de verbinding tussen Maastricht en Luik.

Dat schrijft de Belgische spoorminister François Bellot in antwoord op Kamervragen in zijn land. De uitlating is een nieuwe tegenvaller voor Arriva en de provincie Limburg. De vervoerder startte begin dit jaar met de Drielandentrein die Aken via Heerlen en Maastricht met Luik moet verbinden. De nieuwe treinstellen kunnen de verschillende stroomsterktes op de bovenleiding van de drie landen aan, en zijn voorzien van de beveiligingssystemen die de landen op het traject hebben. De treinen mogen België echter niet in omdat ze niet het nieuwe Europese beveiligingssysteem hebben. België eist dat systeem in alle nieuwe treinen, ondanks het feit dat het op het tracé van de Drielandentrein nog niet is aangebracht.

Lees ook: Drielandentrein kan een zegen zijn voor Eijsden

Verbaasd

Volgens Bellot hebben de Belgische spoorwegen berekend dat de kosten voor de verbinding hoger uitvallen dan die voor de huidige verbinding Luik-Aken. Limburgs gedeputeerde Hubert Mackus reageert verbaasd op de uitlatingen van Bellot. „Er is op rijksniveau afgesproken dat de kosten voor de Belgen niet hoger zullen worden als Arriva hier gaat rijden. Daar kan dus eigenlijk geen discussie over zijn.”

Lees ook: Drielandentrein in 2019 zeker niet meer door naar België

Overleg

Ook bij Arriva heerst verbazing omdat het overleg met de Belgische spoorwegen nog loopt. De nieuwe treinen die Arriva voor de Drielandenlijn kocht, zijn wel voorbereid op het nieuwe Europese beveiligingssysteem. Volgens Mackus kan volgende maand, als in Den Haag is besloten welke versie van dit systeem in Nederland wordt aangelegd, een knoop worden doorgehakt over het aanbrengen van dat systeem in de Arriva-treinen. „Tegen die tijd gaan we weer met de Belgen aan tafel.”