Hema zoekt koper voor zijn bakkerijen

Print
Hema zoekt koper voor zijn bakkerijen

Afbeelding: ANP

Hema is op zoek naar een koper voor zijn bakkerijen.

Hema-topman Tjeerd Jegen bevestigde in een gesprek met persbureau ANP dat het „onderzoeken van de strategische opties” voor de bakkerijen onderdeel is van zijn nieuwe strategie. Geruchten daarover zongen rond sinds het warenhuisconcern in het najaar werd overgenomen door zakenman Marcel Boekhoorn.

In de zeven Nederlandse bakkerijen worden onder meer de beroemde tompouces voor Hema gemaakt. Het winkelbedrijf hoopt voor de zomer een koper te hebben gevonden. Die neemt dan ook het contract met Hema voor de levering van gebak over.

Jegen zegt met meerdere partijen in gesprek te zijn, waaronder investeerders en zeker één groot Europees bakkerijconcern. De opbrengsten worden gebruikt om de schulden te verlagen. De rente op de schulden kost het bedrijf jaarlijks 55 miljoen euro.

Verlies

Hema sloot 2018 af met een fors verlies van bijna een kwart miljard euro. Het bedrijf schreef eenmalig 226,3 miljoen euro af op ‘goodwill’, de waardebeleving van het merk. Operationeel gaat het Hema volgens Jegen voor de wind.

Hema zegt verder minder dan gepland te investeren in buitenlandse expansie. In plaats daarvan wordt over de grens ingezet op samenwerkingen met internationale franchisers. Het bedrijf gaat daar verder als Hema Amsterdam. Ook wordt gekeken naar de introductie van HEMA in een derde continent.

Partners

In Nederland komen er drie nieuwe ‘flagshipstores’ met allerlei vernieuwingen, zoals een dienst om rompertjes te laten bedrukken. Hema gaat ook voor het eerst in zijn bestaan producten aanbieden via partners. Dat zouden grote partijen als Bol.com en Wehkamp kunnen zijn, maar namen zijn nog niet bekendgemaakt.

De omzet groeide vorig jaar met 2,8 procent, ondanks moeilijke omstandigheden zoals ongunstig winkelweer en problemen met IT-systemen, tot een recordniveau van bijna 1,3 miljard euro. In het laatste kwartaal steeg de omzet zelfs 8,5 procent. Als de eenmalige afschrijving buiten beschouwing wordt gelaten, dan verbeterde het resultaat met 24,3 miljoen euro tot een verlies van 6,6 miljoen euro.

Hema komt met vegan rookworst

Hema zet de komende jaren vol in op duurzaamheid en wil onder meer vegan varianten maken van al zijn bekende producten, zoals de iconische rookworst van het bedrijf. Duurzaamheid is een belangrijke pijler in de aangepaste strategie van het bedrijf onder de nieuwe eigenaar, zegt topman Tjeerd Jegen.

Alle bekende voedselproducten van de Hema moeten uiteindelijk een vegan variant krijgen. Eerder kwam er al een vegetarisch saucijzenbroodje in de winkel en onlangs een vegan appeltaart. De tompouce is volgens Jegen nog iets ingewikkelder, maar ook daar wordt op termijn naar gekeken.

Hoezeer Hema ook verbonden is met rookworsten, het bedrijf is niet de eerste met een vleesloze variant. Unox biedt al een vegetarische rookworst aan en de Vegetarische Slager heeft er eentje die ook zonder zuivel, ei en andere dierlijke producten en dus vegan is.

Volgens Jegen is Hema in het verleden al vaak vernieuwend geweest. „Wij waren de eerste winkelketen die producten voor de gewone man betaalbaar maakte, de eerste keten waar mensen in een restaurant bediend werden. Nu willen wij ook de eerste zijn die duurzaamheid betaalbaar maakt voor iedereen in Nederland.”

Eerder dit jaar werden al plannen uit de doeken gedaan om het gebruik van plastic terug te dringen. Zo moet volgend jaar al het plastic voor eenmalig gebruik eraan geloven. In de jaren erna wordt meer gekeken naar verpakkingen en ander plastic. Hema is al eerder dan gepland volledig over op duurzaam katoen.

Exclusieve Black Friday Deal

Lees nu één jaar lang alle Plus-artikelen (meer dan 100 per dag) met 78% korting. Actie geldig t/m 29-11.

Profiteer nu