Verstappen net buiten podium in saaie 1000ste Grand Prix

Print
Verstappen net buiten podium  in saaie 1000ste Grand Prix

Afbeelding: EPA

De duizendste Grand Prix is niet het spektakelstuk geworden waar iedereen op gehoopt had. Het werd een vooral tactisch getinte race, waarin Verstappen twee keer het voortouw nam. Het leverde de Limburger uiteindelijk één plekje winst op ten opzichte van de startvolgorde. Charles Leclerc moest zijn vierde plek inleveren aan Verstappen, die achter winnaar Lewis Hamilton, Valtteri Bottas en Sebastian Vettel net buiten het podium eindigde.

Lees ook: Max Verstappen: metamorfose van onstuimige naar calculerende coureur

Verstappen begon de race vanaf de vijfde startplek, achter de beide Mercedessen en Ferrari’s. Niet abnormaal gezien de krachtsverhoudingen, ware het niet dat de kwalificatie een dag eerder tumultueus eindigde. Daarbij vervulde de Limburger een hoofdrol, maar niet op de wijze die hijzelf had gehoopt. In de slotminuten ging, zoals gebruikelijk, de complete top-tien terug de baan op om hun tijden aan te scherpen. Daarbij geldt: hoe later, hoe beter, omdat de omstandigheden doorgaans verbeteren.

Tijdsdruk
Verstappen bezette de vierde plaats en zag mogelijkheden de derde plek van Vettel af te snoepen. De Red Bull-rijder was echter onvoldoende op de hoogte van de tijdsdruk die heerste om tijdig over de start/finishlijn te komen voor dat allesbepalende laatste snelle rondje en dacht zich rustig te kunnen positioneren voor de aanval.

Vettel en de Renault-rijders hadden wel in de smiezen dat haast geboden was en passeerden Verstappen nog gauw voor het ingaan van de slotronde. Pas op dat moment kreeg ook Verstappen van zijn engineer het sein dat hij moest opschieten. Te laat om zijn tijd te verbeteren, met als gevolg dat Leclerc de vierde startplek van hem afsnoepte.

Woedend
Verstappen barstte in woede uit over de boordradio en sprak over ‘een ongeschreven wet’ dat er niet ingehaald wordt tijdens de laatste ‘outlap’. Die redenering werd door zijn collega’s al snel als ‘onzin’ betiteld. Eenmaal bekoeld van de woede erkende Verstappen dat hij de schuld niet bij anderen moest zoeken. “De engineers hadden me eerder kunnen informeren dat de tijd begon te dringen. Een wijze les voor de toekomst.” Maar tevens het sein voor Verstappen om in de race de aanval te zoeken en niet lang af te wachten. De Limburger had niet alleen het gevoel, maar wist van data uit de trainingen dat hij in de race voor een podiumplek kon strijden.

Daarvoor had hij wel een goede start nodig, maar de RB15 van de Limburger kwam niet optimaal van zijn plek. In vijfde positie kon hij in het spoor blijven van de Ferrari’s, waar Leclerc na een teamorder Vettel voorbij moest laten. Door een vroege pitstop – Verstappen kwam als eerste van de top-tien binnen voor een bandenwissel – hoopte Red Bull tenminste één van de Ferrari’s voorbij te kunnen gaan. Dat plan lukte. Bijna had Verstappen zelfs beide Ferrari-rijders te grazen. Vettel kon, door één rondje na Verstappen banden te wisselen, de Limburger nét voorblijven, maar die zette de aanval meteen in. In de hairpin, waar het vorig jaar nog misging tussen de twee, kwam Verstappen langszij, maar slaagde de Duitser er nog net in de aanval te pareren. Het was een van de weinige hoogtepunten in een verder saaie race.

In een poging nog een wending te geven aan de race, besloot Red Bull in de 34ste Verstappen opnieuw banden te laten wisselen. Dit keer naar de weer wat zachtere compound. Maar ook deze actie werd door de concurrentie gepareerd, waarna er niets meer in de volgorde veranderde.

Probleem verholpen
Sneller dan verwacht lijkt Red Bull Racing het gat met Mercedes en Ferrari al een flink stuk gereduceerd te hebben. Ontwerper Adrian Newey erkende na de race in Bahrein dat de RB15 aerodynamisch nog niet optimaal was, maar dat probleem is al verholpen. “Het is nu nog een kwestie van details”, liet adviseur Helmut Marko in Shanghai weten, waarbij ook de nieuwe motorenleverancier Honda een belangrijke rol speelt. “Ook bij Honda gaat de ontwikkeling snel en maken we sneller dan verwacht sprongen vooruit.”

Marko weet dat zijn team Verstappen snel topmateriaal moet leveren zodat de Limburger een écht kans heeft met de Ferrari- en Mercedes-coureurs te strijden om de wereldtitel. Loyaal is de Limburger zeker, maar zijn geduld zal niet oneindig zijn. Helmut Marko gaf al aan dat Toto Wolff, teambaas van Mercedes, regelmatig Max en Jos Verstappen belt om de contacten warm te houden. Het zegt iets over de zorgen die Marko zich maakt, maar zijn coureur beweert dat Wolff niet eens zijn nummer heeft. En zijn vader? “Och, die praten af en toe wel eens met elkaar, maar dan gaat het vooral over karten en baby’s.”

Speel gratis mee met het Formule 1-spel

Daag je vrienden uit in een subpoule en win!

Voorspel bij elke Grand Prix de kwalificatie & uitslag en maak kans op mooie prijzen.

> delimburger.nl/f1