Kwart meer doden in Limburgs verkeer

Print
Kwart meer doden in Limburgs verkeer

Afbeelding: Jeroen kuit

ROERMOND -

In Limburg zijn vorig jaar 58 mensen omgekomen in het verkeer. Dat zijn er twaalf meer dan in 2017 en is het hoogste aantal slachtoffers sinds 2010. Landelijk waren vorig jaar 678 doden in het verkeer te betreuren, 65 meer dan in 2017.

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Lees ook: Aantal verkeersdoden rijst de pan uit: experts willen geld voor meer veiligheid

De relatieve stijging van het aantal verkeersdoden in Limburg (plus 26 procent) ligt ruim boven het landelijke gemiddelde (11 procent). Alleen in de provincie Noord-Brabant steeg het aantal dodelijke slachtoffers nóg harder: van 98 in 2017 tot 150 vorig jaar (plus 53 procent).

21 van de 58 Limburgse verkeersdoden zaten in een personenauto. Dat zijn er zeven meer dan in 2017. In 22 van de 58 gevallen was een ongeval met de fiets fataal, vaak na een botsing met een ander voertuig. Vier voetgangers kwamen om. De overige dodelijke slachtoffers worden door het CBS gelinkt aan een ongeluk met een motor, een bestel- of vrachtauto of een scoot- of brommobiel. Overigens was één op de vijf doden niet betrokken bij een botsing.

Verhouding

Landelijk kwamen vorig jaar 485 mannen en 193 vrouwen in het verkeer om het leven. Limburg wijkt wat betreft de onderlinge verhouding niet af. Na een scherpe daling van het aantal verkeersdoden in de jaren zeventig - een direct gevolg van de verplicht gestelde autogordel - neemt het aantal doden sinds 2014 weer gestaag toe. Dat geldt ook voor Limburg.

In absolute getallen vielen de meeste verkeersdoden in 2018 in Noord-Brabant (150), gevolgd door Zuid-Holland (100) en Gelderland (93). Limburg staat op de vijfde plaats. Flevoland sluit de rij met tien verkeersdoden.

Ouderen

Gerangschikt naar leeftijd valt op dat oudere verkeersslachtoffers relatief vaak een fietsongeval hadden: van alle fietsdoden was twee derde tussen de 50 en 85 jaar. Onder 18- tot 25-jarigen is 68 procent van de dodelijke verkeersslachtoffers omgekomen bij een auto-ongeval, becijfert het CBS. Nationaal waren vorig jaar 44 doden te betreuren door een ongeval met een scootmobiel, in 2017 waren er dat nog 25. Het aantal fietsdoden laat landelijk sinds 2010 een stijgende lijn zien. Waren het er in 2010 nog 162, vorig jaar was dat aantal opgelopen tot 228.

Verkeersintensiteit

Het aantal verkeersdoden houdt nauw verband met de verkeersintensiteit. Zo is een verklaring voor het hoge aantal slachtoffers in Brabant dat die provincie met 23.000 kilometer ook het uitgebreidste wegennet heeft. Als het aantal verkeersdoden bij auto-ongevallen per provincie wordt afgezet tegen het totaal aantal gereisde kilometers scoort Drenthe 2,9 doden per 1 miljard kilometer het hoogst. Brabant volgt met 2,7 en Limburg staat op plek vier met 2,2.

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje