Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee van De Limburger te lezen
Plus-artikelen zijn exclusief voor abonnees van De Limburger. Verder lezen?

Hertog Jan: hoe een klein bier uit Limburg groot werd en toch klein bleef

MARKETING

Meesterbrouwer Gerard van den Broek (l.) en marketingmanager Joost van de Sande Afbeelding: Stefan Koopmans

Arcen / Venlo / Hout-Blerick / Boekend / Steyl / Lomm / Tegelen / Velden / Belfeld / Blerick -

Hertog Jan was afgelopen tien jaar in de supers de snelste omzetgroeier onder alle A-merken. Hoe is het Limburgse succes te verklaren? Tegen de mega-omzetten staat de bijna huiselijke sfeer die de kleine brouwerij in Arcen graag mag uitdragen.

In de knusse winkel van Hertog Jan in Arcen schaft een klant enkele kruikjes speciaalbier aan. Verkoopster Katja houdt een mooi verhaal hoe authentiek en kleinschalig de brouwerij is. De liefhebber hoort het ademloos aan.

Toch laat die kleinschaligheid zich moeilijk rijmen met de enorme bierplas die jaarlijks onder de vlag van Hertog Jan wordt geproduceerd. Vorig jaar verkocht de brouwer, onderdeel van biergigant AB InBev, alleen al in de supermarkten voor 175,1 miljoen euro van het gerstenat. Daarmee ...