Lancaster bommenwerper verzorgt flypast boven Kessel

Print
Lancaster bommenwerper verzorgt flypast boven Kessel

De Lancaster bommenwerper verzorgt 75 jaar na dato een flypast boven Kessel. Afbeelding: Ria Schmieder-Brouns

Kessel -

De authentieke AVRO Lancaster bommenwerper van de Battle of Britain Memorial Flight verzorgt 75 jaar na de bevrijding op zaterdag 4 mei een flypast over het zuiden van Nederland. Rond 12.50 uur zal de Lancaster boven de Maas in Kessel te bewonderen zijn.

Afhankelijk van het weer en als zich in de tussentijd geen technische problemen voordoen, zal het unieke toestel uit de Tweede Wereldoorlog vanuit Heythuysen over Kessel vliegen. Belangstellenden kunnen zich verzamelen op de maasoever bij het kasteel van Kessel. Naar verwachting zal hij drie keer overvliegen in de vorm van een acht. De laatste keer dat de Lancaster over Kessel vloog, was in 2014. Er zijn nog maar twee vliegwaardige Lancasters in de hele wereld. Een is gestationeerd in Canada en het vliegtuig met de thuisbasis in Engeland komt op 4 mei naar Nederland voor een aantal flypasts, waaronder Kessel.

Belangrijke rol

„Dit vliegtuig, dat tijdens de Tweede Wereldoorlog in het heetst van de strijd zo’n belangrijke rol gespeeld heeft in het bereiken van de vrijheid waar wij vandaag de dag van genieten, heeft de harten van velen gewonnen”, vertelt Johan van Knippenberg, comité Lancaster Kessel. Wat gebeurde er 75 jaar geleden boven de Maas in Kessel? Op 20 juli 1944, ’s nachts tussen 23.15 en 23.45 uur vertrekt van de militaire vliegbasis Mepal in Cambridgeshire in Engeland het 75ste New Zealand Squadron van de Royal Airforce bestaande uit 25 bommenwerpers. Aan boord van een van deze vliegtuigen, de AVRO Lancaster B.I met de sqadroncode AA-Q en de rompregistratie HK 569 bevindt zich: Sergeant Henry John Hiscox, 35 jaar staartschutter, sergeant Neil Douglas Davidson, 21 jaar, piloot, sergeant Robert Gerald Sloman, 24 jaar, boordwerktuigkundige, sergeant Arthur Ernest John Goddard, 22 jaar, navigator, sergeant Raymond Stanlay Lang, 32, bovendekschutter, sergeant Douglas Corris, 25 jaar, radioman/schutter en sergeant T.G. Little, 25 jaar Bommenrichter. Over een front van ongeveer 50 kilometer breed vliegen de 307 toestellen (het gezamenlijke aantal dat die nacht van de Engelse vliegvelden vertrekt) het kanaal over. De vliegroute leidt over Bergen op Zoom, Eindhoven, Venlo richting Ruhrgebied. Naarmate de luchtvloot de Maas en de Duitse grens nadert, worden de aanvallen van de Duitse nachtjagers en afweergeschut vanaf de grond steeds feller. De Lancaster HK 569 vliegt boven Heibloem wanneer hij geraakt wordt door een Duitse nachtjager en in brand vliegt. Enkele bemanningsleden, vooral voorin, raken hierbij zwaargewond of mogelijk dodelijk getroffen. Het vliegtuig stort uiteindelijk neer in de Maas bij Kessel. Op het oude kerkhof in Beesel ligt een van de bemanningsleden, Henry John Hiscox begraven. In de Maas in Kessel liggen de restanten van het vliegtuig met daarin nog de stoffelijke resten van vijf bemanningsleden. Deze hebben een zeemansgraf gekregen. De huizen aan de maaszijde van de Markt werden zo zwaar beschadigd, dat ze over een lengte van meer dan 100 meter afgebroken moesten worden. Na de oorlog kwamen hier nieuwe huizen voor in de plaats.

Herdenking

Op 21 juli is het precies 75 jaar geleden dat de Lancaster HK 569 neerstortte aan de maasoever in Kessel. De dodenherdenking van de bemanningsleden vindt dan in besloten kring plaats bij het bevrijdingskruis in de Donk. Voor meer informatie en/of wijzigingen in het programma: www.Facebook.com/Lancasterflypast2019

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje