Mathilde Pil: Een leven lang verslingerd aan het canvas

Print
Mathilde Pil: Een leven lang verslingerd aan het canvas

Mathilde Pil voor haar schilderij ‘Symphonie’. Afbeelding: Riet Galesloot

Tungelroy -

Ze viert binnenkort haar 25-jarig jubileum als kunstenares met een expositie, maar terugblikken is aan Mathilde Pil niet echt besteed. Liever kijkt ze vooruit. ‘Een dag niet geschilderd is geen goede dag’.

Twee ateliers, in een zelf tot woonhuis verbouwd café uit 1910 aan de rand van het bos in Tungelroy, vormen haar natuurlijke habitat. In het ene -het ‘nette’ atelier- werkt ze aan schetsen, in het buitenatelier kan ze expressief tekeer gaan, zonder bang te zijn dat de verf tegen het plafond spat. Momenteel is Mathilde Pil (61) druk bezig met het inrichten van haar jubileumexpositie. Schetsen van haar reizen bij elkaar zoeken om het ontstaansproces van haar werk te tonen en een selectie maken uit haar meest recente schilderijen. “Aan elk schilderij is feitelijk veertig jaar vooraf gegaan en elk eindproduct is het begin van iets nieuws. In mijn atelier aan de voorkant van het huis schets en experimenteer ik en presenteer ik m’n werk, in het buitenatelier gaat het er ruiger aan toe. En tussen al die schilderijen in woon ik”, verklaart de kunstenares, voor wie het commerciële aspect van de schilderkunst van ondergeschikt belang is. “Werk verkopen is geen doel an sich, ik móet gewoon creëren, het moet er uit. Met de verkoop van schilderijen kan ik nieuwe doeken kopen en mijn reizen bekostigen, dat volstaat.”

Mathilde Pil hield zich als kind het liefst bezig met tekenen en toneelstukjes opvoeren. Creatief zijn zat er altijd al in. “Ik was een halve jongen, levendig, altijd bezig.” Ze volgde de opleiding Tehatex in Tilburg, gevolgd door een opleiding aan de Academie voor Beeldende Vorming, die ze na haar afstuderen verliet met een diploma eerstegraads tekenen en kunstgeschiedenis op zak. “Ik wilde altijd méér leren, nog steeds. En vooral autonoom blijven.” Dat lukt door een baan als parttime lerares tekenen op Het College in Weert te combineren met haar vrije werk. “Op Het College ben ik geen docent, maar een begeleider van creatieve leerlingen naar het eindexamen tekenen. Een en ander geeft me de vrijheid om te doen wat ik wil en dat is schilderen. Een dag niet geschilderd is geen goede dag. Wat ik met mijn werk beoog? Ik hoop dat mijn schilderijen reacties losmaken en dat kijkers er hun eigen emoties uit kunnen halen. Waar ik inspiratie uit haal? Onder meer uit reizen. De laatste jaren ben ik vaak in Brazilië geweest. Mijn broer heeft daar een huis en ik heb aan zee een klein atelier kunnen kopen. Inmiddels heb ik ook in Brazilië mogen exposeren. Maar ik raak net zo goed gefascineerd door een takje waar ik tegenaan loop en dat vervolgens twee schilderijen oplevert. Wat ik ervaar als ik schilder? Moeilijk uit te leggen, het komt vaak vanuit mijn tenen. Je werkt enorm gefocust en maakt soms dingen waarvan je denkt ‘hoe heb ik dit voor elkaar gekregen?’ Daarbij werk ik het liefst kleurrijk en op grote doeken, soms van twee bij twee meter. Dan kan ik grote bewegingen maken, helemaal losgaan.”

Ter gelegenheid van haar 25-jarig jubileum als kunstenares is er zaterdag 11 en zondag 12 mei een overzichtstentoonstelling van haar werk aan huis, aan de Tuurkesweg 8 in Tungelroy. “Daarna focus ik me op een mogelijke expositie in het staatsmuseum van Recife in Brazilië. Dat staat nog even in de sterren geschreven, maar hoe dan ook: een kunstschilder gaat nooit met pensioen.”

Meer informatie over Mathilde Pil is hier te vinden.

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje