Onderzoek Viecuri: Letsel bij ongeval met e-bike niet ernstiger

Print
Onderzoek Viecuri: Letsel bij ongeval met e-bike niet ernstiger

Bij ongevallen met de fiets zijn er meestal schaafwonden. Afbeelding: Getty Images/iStockphoto

Venlo / Hout-Blerick / Boekend / Steyl / Lomm / Tegelen / Velden / Belfeld / Blerick / Arcen -

Fietsongelukken met e-bikes leveren niet meer of ernstiger letsel op dan ongevallen met stadsfietsen. Dat blijkt uit onderzoek, uitgevoerd op de eerste hulp bij ziekenhuis VieCuri.

Het gebruik van e-bikes neemt de laatste jaren rap toe, vooral onder ouderen. Ook het absoluut aantal ongevallen stijgt mee. Met een e-bike worden hogere snelheden behaald dan met een gewone fiets.

Arts-assistent Elke Verstappen, werkzaam op de Spoedeisende Eerste Hulp bij VieCuri, deed wetenschappelijk onderzoek naar de oorzaken en gevolgen van fietsongelukken. Daarvoor ondervroeg zij in de eerste helft van vorig jaar 169 patiënten ouder dan zestien jaar die op de Eerste Hulp in Venlo binnenkwamen. Van hen kwamen er 78 ten val met een e-bike.

Anders dan Verstappen verwachtte, bleken valpartijen met e-bikes niet ernstiger gevolgen te hebben dan schuivers met gewone fietsen. „Er wordt altijd gezegd dat fietsen op e-bikes gevaarlijker is dan gebruik van een traditionele fiets”, zegt Verstappen. „Dat hebben wij niet teruggevonden.”

Wat wel opvalt, is dat er iets vaker letsel aan de borstkas is, zegt Verstappen. „Waarschijnlijk komt dat doordat het plotseling remmen bij iets grotere snelheid een grotere impact heeft.” Meest voorkomend letsel bij fietsongelukken zijn schaafwonden en botbreuken. Daarna volgt hoofdletsel. „In 20 tot 25 procent van alle ongevallen is er sprake van hoofdletsel”, zegt Verstappen.„Het aantal mensen dat in ons onderzoek een helm droeg, bedroeg precies één.” Van de gevallen e-bikers moest 21 procent worden opgenomen in het ziekenhuis, bij de gebruikers van stadsfietsen was dat 14 procent.

Verder blijkt uit de cijfers dat in 40 procent van de ongevallen met gewone fietsen, en in 20 procent van alle e-bike-ongelukken, er alcohol in het spel was. „Dat is vrij hoog”, analyseert Verstappen. „Gemiddeld ging het om 7 à 8 glazen.”

Zij wijst erop dat de gevonden resultaten geen compleet beeld geven over oorzaken en gevolgen van fietsongevallen. „We hebben natuurlijk alleen de mensen bevraagd die op de eerste hulp zijn beland. De ernstige ongevallen, waarbij het slachtoffer per ambulance naar een academisch ziekenhuis is gegaan, zijn niet meegenomen in het onderzoek. Dat geldt ook voor slachtoffers die zich enkel hebben gemeld bij de huisartsenpost.” Om een beter beeld te kunnen krijgen, is breder vervolgonderzoek nodig, zegt Verstappen.

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje