Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee van De Limburger te lezen
Dit artikel is voor abonnees. Verder lezen?

Einde van miljoenenoperatie in zicht: nieuwe treinbeveiliging moet vertraging op Maaslijn terugdringen

Einde van miljoenenoperatie in zicht: nieuwe treinbeveiliging moet vertraging op Maaslijn terugdringen

Frans van Dommelen in het nieuwe relaishuisje bij het station in Venray. Door de moderne versie van hetzelfde systeem kunnen problemen veel sneller opgespoord en opgelost worden. Afbeelding: Lé Giesen

Oostrum / Oirlo / Leunen / Castenray / Heide / Ysselsteyn / Venray / Geijsteren / Veulen / Merselo / Vredepeel / Smakt / Wanssum / Blitterswijck / Blerick -

Het treinverkeer tussen Blerick en Nijmegen ligt vanaf vrijdag tien dagen plat. ProRail start dan het sluitstuk van haar miljoenenoperatie voor de nieuwe treinbeveiliging op de Maaslijn. Die moet leiden tot minder storingen en vertragingen.

Treinreizigers hebben het op de Maaslijn vaak zwaar te verduren met vertragingen, maar afgelopen najaar nam het ter hoogte van Blerick dramatische vormen aan. Door een hardnekkige storing reden er vaker geen treinen dan wel. Een gevolg van zwaar verouderde bedrading en elektronica. „Na veertig jaar is de levensduur daarvan echt op. Langer wachten met vernieuwen van deze cruciale treinbeveiliging was ook echt niet meer verantwoord”, aldus Frans van Dommelen, bouwmanager van ProRail.

Elektrificatie ...