Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee van De Limburger te lezen
Plus-artikelen zijn exclusief voor abonnees van De Limburger. Verder lezen?

Wat levert het meten van vlieglawaai op?

Wat levert het meten van vlieglawaai op?

Een van die aanhangers met meetapparatuur staat in de beeldentuin van Jo Peters in Geverik, naast een beeld dat hij maakt met de titel duurzaamheid Afbeelding: Annemiek Mommers

Maastricht / Itteren / Gronsveld / Eckelrade / Noorbeek / Mheer / Ulvend / Sint Geertruid / Cadier en Keer / Mesch / Oost-Maarland / Withuis / Rijckholt / Bergenhuizen / Terlinden / Banholt / Bemelen / Margraten / Scheulder / Eijsden / Mariadorp -

Meerssen en Beekdaelen willen zelf het lawaai en de uitstoot van Maastricht Aachen Airport meten. De provincie is al begonnen. Maar wat levert het op?

Het lijkt logisch: als je wil weten hoeveel overlast vliegverkeer geeft, meet je het lawaai. Rond de Awacs-basis in Geilenkirchen gebeurt dat al jaren. Op internet is live te volgen hoeveel decibellen naar beneden geslingerd worden, vooral rond Schinveld en Schinnen. Voor vliegtuigen van en naar Maastricht Aachen Airport (MAA) is dat nog niet zo duidelijk.

Aanhangertje

Toch wordt ook hier al geluid gemeten. De provincie beloofde ruim vijf maanden geleden in het overleg met gemeenten en omwonenden ...