Vliegveld

Advies aan minister: voorlopig geen verdere groei vluchten Eindhoven Airport

Print
Advies aan minister: voorlopig geen verdere groei vluchten Eindhoven Airport

Afbeelding: ANP

Het aantal starts en landingen (ruim 40.000) op Eindhoven Airport, voor veel Limburgers hun vertrekplaats naar hun vakantiebestemming, mag de komende jaren niet verder groeien. Dat is een van de ‘knoppen’ die het vliegveld heeft om de geluidbelasting te verminderen.

Dat staat in het advies dat oud-staatssecretaris Pieter van Geel donderdagochtend heeft aangeboden aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Volgens Van Geel moet de komende jaren vooral ingezet worden op het terugdringen van die geluidbelasting. In 2030 moet dat met 30 procent zijn afgenomen ten opzichte van de huidige situatie.

,,Ik pleit voor een koerswijziging van 180 graden”, zegt Van Geel in zijn advies; het resultaat van maandenlang overleg in het kader van de Proefcasus Eindhoven Airport. ,,Stel een scherp handhaafbaar doel voor de geluidbelasting en kijk vervolgens welk aantal vluchten daarbij past. Bij een verdere vermindering van de geluidbelasting dan de gestelde norm kan de luchthaven groeipotentieel ‘verdienen’. Zo beloon je het inzetten van schone en stillere vliegtuigen.”

Randen van de dag

Van Geel pleit verder voor het verminderen van vluchten aan de randen van de dag en de inzet van schonere en stillere vliegtuigen. In zijn advies aan de minister stelt Van Geel dat er geen geplande vluchten vanaf 23.00 uur meer mogen plaatsvinden. Nu nog mag een beperkt aantal vliegtuigen na dat tijdstip landen op Eindhoven Airport.

Ook komt uit de proefcasus naar voren dat de Brainport regio een schone taak wacht bij het ontwikkelen van technologische innovaties, onder meer op het gebied van duurzame brandstoffen en energiedragers. ,,Zet de talenten en de knappe koppen van de regio in om de luchthaven en de luchtvaart te verduurzamen”, aldus Van Geel. Om een structurele bijdrage te leveren aan de klimaatdoelstelling, kan de luchthaven een koppositie nastreven als het gaat om de inzet en stimulering van duurzame brandstoffen.

Compensatie

,,Creëer een Klimaatfonds waarmee je de compensatie van de CO2-emissie via regionale compensatieprojecten kunt betalen. Het fonds kun je ook inzetten om de productie en inzet van duurzame brandstoffen in de ontwikkelfase te stimuleren.”

De gemeenten en de provincie, samenwerkend in de ‘stuurgroep Eindhoven Airport na 2019’ kunnen tot 15 juli bij de minister reageren op het advies. Van Nieuwenhuizen neemt die reactie vervolgens mee in het besluitvormingsproces met betrekking tot de toekomstige ontwikkeling Van Eindhoven Airport, zo laat ze aan de kamer weten.

Begin vorige maand tekende zich al een meerderheid in de Tweede Kamer af tegen een verdere groei van Eindhoven Airport.