Advies: ‘Aanpak stank veebedrijven moet totaal anders’

Print
Advies: ‘Aanpak stank veebedrijven moet totaal anders’

Afbeelding: ANP

Ospel / Leveroy / Nederweert / Nederweert Eind / Ospeldijk / Haler / Hunsel / Neeritter / Kelpen-Oler / Haelen / Buggenum / Baexem / Grathem / Ell / Ittervoort / Nunhem / Horn / Neer / Roggel / Heibloem / Heythuysen / Meijel / Panningen / Koningslust -

De huidige aanpak van stankoverlast bij veebedrijven biedt onvoldoende bescherming aan omwonenden. Die opvallende conclusie trekt een landelijke adviescommissie die vindt dat de aanpak van de stank radicaal anders moet.

Lees ook: Offensief tegen stankoverlast van varkensboeren

De stank van onder meer varkensbedrijven zorgt nu lokaal in Noord- en Midden-Limburg voor ziekmakende situaties waarbij inwoners klagen over overgeven, misselijkheid, verstoring van slaap en stress. Ook klagen buurtbewoners er over dat ze ramen niet kunnen openen, niet buiten kunnen zitten en geen bezoek kunnen ontvangen. Dat valt op te maken uit het recent verschenen rapport van de commissie Geurhinder veehouderijen.

Stankoverlast

Die commissie heeft in opdracht van staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat de stankoverlast op het platteland tegen het licht gehouden. De directe aanleiding daarvoor vormde een eerder gepubliceerd onderzoek van de Wageningen Universiteit waaruit bleek dat zogeheten combi-luchtwassers bij varkensbedrijven veel minder stank en ammoniak filteren dan ze op papier beloven. Oost-Brabant en Noord- en Midden-Limburg tellen relatief veel varkensbedrijven. Een flink aantal daarvan heeft geïnvesteerd in combi-luchtwassers.

De stankoverlast is met name in een aantal Limburgse Peelgemeenten meer dan gemiddeld, zo valt uit het stuk op te maken. Het gaat daarbij onder meer om Nederweert, Leudal en Horst aan de Maas.

Bescherming

Volgens de commissie ontbreekt het door de verkokerde, complexe regelgeving eigenlijk op dit moment aan voldoende mogelijkheden om bewoners op het platteland op plekken met flinke stankoverlast door veehouderijen voldoende bescherming te bieden. Een veehouder krijgt een vergunning op basis van de berekende geurbelasting. Het meten van de daadwerkelijke geurhinder is daarbij niet aan de orde, stelt het rapport vast. Daarnaast wordt er niet gekeken naar de toename van overlast die door een concentratie van bedrijven kan ontstaan, maar naar individuele bedrijven. Er is daardoor in de ogen van de commissie sprake van een papieren werkelijkheid.

De commissie sprak ook met boeren. Die zijn volgens het rapport evenmin blij met de huidige situatie. ,,Luchtwassers zijn door de overheid goedgekeurd en door middel van subsidies gestimuleerd . Vervolgens worden de normen nu teruggezet. Dat geeft een deuk in het vertrouwen; heeft het wel zin om te investeren in vernieuwingen”, geeft een agrariër aan.

Adviezen

Het is volgens de commissie nu aan de landelijke en lokale politiek om de adviezen op te pakken. Zo moet er volgens het stuk een systeem komen waarbij de daadwerkelijke geurbelasting het uitgangspunt vormt en niet de papieren situatie. Ook moeten gemeenten mogelijkheden krijgen in te grijpen als er lokaal knelpunten met stank optreden door bijvoorbeeld een concentratie van veebedrijven.

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje