‘Weeffout’ Leenderheide bemoeilijkt aanpak files vanuit Limburg

Print
‘Weeffout’ Leenderheide bemoeilijkt aanpak files vanuit Limburg

Knooppunt Leenderheide tijdens de reconstructie tien jaar geleden. Afbeelding: Beeldbank Rijkswaterstaat/Joop van Houdt

Venlo / Hout-Blerick / Boekend / Steyl / Lomm / Tegelen / Velden / Belfeld / Blerick / Arcen / Laar / Weert / Altweerterheide / Stramproy / Tungelroy / Swartbroek -

De aanpak van files op de Limburgse snelwegen A2 en A67 wordt bemoeilijkt door een ‘weeffout’ die tien jaar geleden werd gemaakt bij de grootschalige reconstructie van knooppunt Leenderheide bij Eindhoven.

Dat stellen Limburgs gedeputeerde Hubert Mackus en Marc Smits, Strategisch Omgevingsmanager van het project Smartwayz dat de files rond Eindhoven ‘slim’ moet bestrijden.

Bij de vier jaar durende miljoenenreconstructie, die in 2010 werd afgerond, is gekozen voor de aanleg van twee aparte wegen. Snelweg A2 voor het doorgaande verkeer, en parallelweg N2 voor lokaal verkeer. Die parallelweg is vanuit Limburg alleen te bereiken via de rotonde met stoplichten van het oude knooppunt Leenderheide. Gevolg is dat bij grote drukte verkeer amper kan uitwijken naar die randweg. „Een heel dure weeffout”, stelt Mackus. „Met de kennis van nu zouden ze dat nooit meer doen.”

Inzichten

Een woordvoerster van Rijkswaterstaat meldt dat de doorstroming momenteel wordt bekeken in een ‘probleemanalyse A2 en N2 Randweg Eindhoven’. Op de resultaten wil ze nog niet vooruitlopen. Mackus is van mening dat het lopende onderzoek echter duidelijk maakt dat er te weinig ruimte is op Leenderheide. Volgens Rijkswaterstaat is Leenderheide destijds met de toen geldende inzichten aangepakt. Dit betekent niet dat het nu anders zou gebeuren.

Zinloos

De reconstructie van destijds speelt Limburg nu parten, stellen Mackus en Smits. De A67 en de A2 richting Eindhoven hebben allebei dagelijks te kampen met files. Het ministerie van Infrastructuur erkent dat op de A2 alleen wegverbreding tot een oplossing kan leiden, maar die heeft geen prioriteit. Op de A67 wordt alleen op het stuk tussen Geldrop en Eindhoven ingegrepen om de toegang tot de N2 en de stad te verbeteren. Volgens Mackus en Smits is verbreding van de snelwegen vanuit Limburg zinloos zolang Leenderheide niet is aangepakt, omdat anders het verkeer daar weer muurvast komt te staan.

Lees ook: Geen extra asfalt vanuit Limburg naar Eindhoven? Dan maar slim zijn

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje