PostNL haalt ruim helft omzet via webwinkels

Print
PostNL haalt ruim helft omzet via webwinkels

Afbeelding: ANP

PostNL wordt meer en meer een bedrijf dat online bestelde pakketjes aflevert. In het eerste kwartaal kwam meer dan de helft van de omzet van e-commerce.

Volgens topvrouw Herna Verhagen is dat een teken dat het bedrijf stappen zet met zijn strategie.

De traditionele postmarkt blijft onder druk staan en PostNL zag het postvolume in de eerste drie maanden van dit jaar met bijna 10 procent verder afnemen. De omzet bij dit onderdeel liep op jaarbasis met 8 procent terug. Tegelijkertijd ging het pakketvolume met 16 procent omhoog. De opbrengsten dikten hier met 13 procent aan.

Omzet

Alles bij elkaar ging er een omzet van 684 miljoen euro in de boeken, vergeleken met 674 miljoen euro in het eerste kwartaal vorig jaar. De operationele winst zakte wel, van 40 miljoen naar 22 miljoen euro. Onder de streep bleef 6 miljoen euro over, waar een jaar terug nog 14 miljoen euro winst in de boeken ging.

PostNL houdt dinsdag een beleggersdag om investeerders bij te praten over de strategie. Daar maakt het bezorgbedrijf bekend dat het de winstgevendheid van zijn pakketbezorgdienst komende jaren wil verbeteren en de kosten omlaag wil brengen.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen