Omroep L1: minder luistertijd en dalende reclame-inkomsten

© Harry Heuts

Omroep L1 worstelt met dalende reclame-inkomsten, sponsorbijdragen en bereik. Dat blijkt uit de jaarcijfers.

Redactie

De reclameomzet op tv is gezakt met 17 procent en op de radio met 11 procent. Hoewel het bereik van L1 TV stabiliseert (kijktijd per dag 29 minuten), is die van L1 Radio mede als gevolg van de grote concurrentie geslonken. De luistertijd daalde scherp van zo’n 90 minuten in 2017 naar 65 minuten in 2018. Het marktaandeel van L1 ten opzichte van de andere radiozenders in Limburg slonk van 11,1 naar 8,1 procent.

L1 hield op een exploitatie van 14,2 miljoen euro vorig jaar, een klein positief resultaat over van 206.324 euro. Het jaar daarvoor was het resultaat nog 730.903 euro negatief. De reclame-inkomsten daalden met zo’n 260.000 euro naar 1,5 miljoen. De overheidssubsidie die de omroep van het Rijk ontvangt, steeg licht van 11,1 naar 11,3 miljoen euro.

Lees ook: Omroep L1 kampt met een forse leegloop

Van de in 2017 opgelegde bezuiniging van 1,5 miljoen euro, resteerde na eerdere efficiencyverbeteringen vorig jaar nog een opgave van drie tot vijf ton. Deze is voor een deel bereikt door een half uur te korten op de tv-programmering.

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal