‘Apk’ niet klaar: Drielandentrein moet mogelijk helemaal van spoor

Print
‘Apk’ niet klaar: Drielandentrein moet mogelijk helemaal van spoor

Afbeelding: Arriva

Heerlen / Hoensbroek / Maastricht / Itteren -

De Drielandentrein die pas sinds eind januari rijdt tussen Aken, Heerlen en Maastricht, moet mogelijk per 1 juni alweer van het spoor. De trein rijdt momenteel met een tijdelijke vergunning die op die dag afloopt als er geen goedgekeurde ‘apk’ is gedaan.

Dat schrijft gedeputeerde Hubert Mackus aan Provinciale Staten. Hij spreekt van een ‘winstwaarschuwing’. De keuringspapieren voor de trein zijn door fabrikant Stadler opgestuurd naar de inspectie, maar de vraag is of die nog voor 1 juni de papieren kan beoordelen. Als blijkt dat de stukken niet compleet zijn, of als de inspectie meer tijd nodig heeft, mag de trein niet meer het spoor op.

Tegenvaller

Het is de zoveelste tegenvaller in het project dat Aken, Heerlen, Maastricht en Luik moet verbinden met één trein die geschikt is om in drie landen te rijden. De trein is speciaal voor Arriva gebouwd door het Zwitserse bedrijf Stadler. Het treinstel kan op drie verschillende stroomsterktes rijden en heeft drie verschillende beveiligingssystemen voor alle drie de landen. Toch is de trein niet toegelaten op het Belgische spoor omdat de Belgen een vierde, Europees, beveiligingssysteem eisen in alle nieuwe treinen. In afwachting van de Belgische toestemming reed de Drielandentrein daarom nog maar in twee landen. Bij de geplande start in december vorig jaar mocht de trein ook Duitsland niet in omdat keuringspapieren nog niet in orde waren.

Kostenpost

Als de Drielandentrein per 1 juni werkelijk door de inspectie aan de kant wordt gezet, betekent dat een forse kostenpost voor Arriva, erkent Mackus. De vervoerder zal dan alternatief vervoer moeten aanbieden aan de reizigers. De kosten zal de provincie niet betalen. Volgens Mackus zal Arriva daarvoor bij de producent aan moeten kloppen.

Arriva laat in een reactie weten dat er ‘druk overleg gaande is om op tijd aan de verplichtingen te voldoen.’ Wie op moet draaien voor eventuele schade wil Arriva niet zeggen. De vervoerder benadrukt net als Mackus dat het om een papieren probleem gaat, en dat de veiligheid van de treinen in orde is.