Innovatie

Margratens bedrijf verovert de Arena met gezichtsherkenning

Print
Margratens bedrijf verovert de Arena met gezichtsherkenning

De gezichtsherkenning wordt getest bij Heracles. Afbeelding: Reinier van Willigen

Margraten -

Het bedrijf Compo Software uit Margraten mag in de Johan Cruijff Arena in Amsterdam gezichtsherkenning invoeren. Compo Software won de finale van het project Change the Game.

De gezichtsherkenning wordt gebruikt voor de personeelsregistratie en voor de toegangscontrole bij evenementen. Dat laatste zal volgens CEO Theo Breuers geleidelijk worden ingevoerd.

Door die gezichtsherkenning kunnen bezoekers straks drankjes en eten bestellen via een app, afrekenen met hun gezicht en vervolgens in de pauze van de wedstrijd of het concert het bestelde afhalen in de ‘fast lane’. Het systeem is uitvoerig getest bij Heracles in Almelo. In augustus wordt begonnen met de invoering ervan in de Arena in Amsterdam. Volgens Breuers is het een heel veilig systeem waar ook internationale belangstelling voor is. Hij voert gesprekken met mensen van verschillende voetbalstadions in Europa.

Televisie

Compo Software is onderdeel van de Limburgse/Twentse alliantie Compo/20Face. In Margraten werken zestien mensen, in Twente nog eens zeventien. Ze werken samen met de universiteiten in Maastricht en Enschede. In totaal werden 198 ideeën voor Change the Game ingezonden.

Compo Software bekijkt ook de mogelijkheden van gezichtsherkenning voor de televisie en voor bejaarden. Zo kan voorkomen worden dat kinderen programma’s zien die niet voor hen geschikt zijn. Dementerenden kunnen bijvoorbeeld in het verzorgingshuis toegang krijgen tot bepaalde ruimtes.

Lees ook: Compo: bestelling Arena afrekenen met je gezicht