4,4 miljoen Nederlanders zien Duncan winnen, maar Ilse scoorde beter

Print
4,4 miljoen Nederlanders zien Duncan winnen, maar Ilse scoorde beter

Afbeelding: ANP

Ruim 4,4 miljoen Nederlanders zagen zaterdagavond hoe Duncan Laurence er met de winst vandoor ging bij het Eurovisie Songfestival. Een ongekend aantal kijkers, maar daarmee verbreekt Duncan niet het record van zijn steun- en toeverlaat dit Songfestival: Ilse DeLange. Naar de finale waarin Ilse als onderdeel van The Common Linnets meedeed keken in 2015 dik 5,1 miljoen kijkers.

Flink wat kijkers zaten zaterdagavond tot laat in de nacht voor de beeldbuis om te zien of Duncan Laurence er met de winst vandoor zou gaan. De meer dan vier uur durende uitzending op NPO 1 was goed voor ruim 4,4 miljoen kijkers. Het bleek een historische avond met de eerste zege van Nederland op het Eurovisie Songfestival in 44 jaar.

Niet van al die edities zijn de kijkcijfers bekend. Maar sinds dat Nederland vanaf 2013 weer de finale met regelmaat weet te halen, nam de belangstelling in Nederland ook steeds meer toe. In 2013 zagen 4,9 miljoen Nederlanders Anouk op de negende plek belanden. 2014 was het absolute piekjaar met The Common Linnets en de 5,1 miljoen belangstellenden. Afgelopen jaar nam de populariteit juist weer een beetje af. Waylon scoorde matig in de finale en ‘slechts’ 3 miljoen mensen namen plaats voor de tv.

De best bekeken finales sinds 2013 (Bron: Stichting KijkOnderzoek)

1. The Common Linnets - 2014 - 5,1 miljoen kijkers

2. Anouk - 2013 - 4,9 miljoen kijkers

3. Duncan Laurence - 2019 - 4,4 miljoen kijkers

4. Douwe Bob - 2016 - 4,3 miljoen kijkers

5. OG3NE - 2017 - 4,1 miljoen kijkers