Zo kroop Nederland uit het Songfestivalmoeras

Print
Zo kroop Nederland uit het Songfestivalmoeras

De onervaren Joan Franka betrad na een aanval van hyperventilatie met zwabberende stembanden én indianentooi het podium. Afbeelding: ANP

De Nederlandse Songfestivalwinst is ook de bekroning van de ambities van omroep AvroTros. Die trok, met horten en stoten, het festival in Nederland uit het slop.

De editie van 2012 was het. Loreen boekte voor Zweden een overdonderende zege met Euphoria. Vanaf de zijlijn keek de Oranje-equipe watertandend toe. Zelf beleefde die dat jaar een van zijn donkerste edities.

Lees ook: Eerste Duncan-baby is geboren: ‘Vanochtend twijfelden we niet langer’

De onervaren Joan Franka betrad na een aanval van hyperventilatie met zwabberende stembanden én indianentooi het podium. Een jaar na het draaiorgel van Sieneke verkeerde de Nederlandse Songfestivalliefde op een absoluut dieptepunt. Met de prestaties gleden ook de kijkcijfers af.

Stoppen

Daniël Dekker, als senior delegatielid grotendeels verantwoordelijk voor de selectie van artiest en liedje, beraadde zich met toenmalig Tros-directeur Remco van Leen op de toekomst. Stoppen? In plaats daarvan smeedden ze een plan met een duidelijke ambitie: zo snel mogelijk het Songfestival winnen.

Daarvoor bedachten ze aanvankelijk een op het Zweedse systeem gebaseerd Nationaal Songfestival. Iedereen mocht liedjes insturen. Uit de beste inzendingen zou de kijker kiezen. En eenmaal gekozen moest de artiest beter worden geholpen en begeleid.

Lees ook: Wint Maastricht slag om Songfestival? ‘De Randstad zit toch al vol’

Het was Anouk die de omroep verloste uit een impasse. Terwijl geen muzikant van enige naam het nog aandurfde, eiste ze de deelname simpelweg voor zich op. Ze schafte eigenhandig het nationale festival af en zong zich met Birds voor het eerst in twintig jaar naar de top 10.

Grote speler

Aangemoedigd door dat succes durfde Ilse DeLange ook. Als helft van de Common Linnets werd ze met Waylon zomaar tweede. Nederland hoorde ineens weer bij de grote spelers.

Toch werd de omroep gedwongen elke editie bij te leren. Hadden Anouk en DeLange zelf vastomlijnde ideeën over hun inzending, opvolger Trijntje Oosterhuis ontbeerde die visie. Ze vertrouwde op de kennis van Nederlandse delegatie, die zelf te lang geloofde dat een ervaren artiest een garantie voor succes is. Dat omgaan met dat kaliber artiesten soms ook terugfluiten moet betekenen, leerde het team vorig jaar bij Waylon. Zijn eigenzinnigheid leverde een voor tv-kijkers onbegrijpelijke act op.

Redding

Het was Ilse DeLange die de zoektocht voor 2019 redde. Zij tipte het selectiecomité over de talentvolle artiest met wie ze na zijn deelname aan The Voice contact had gehouden. En o ja, ze wist ook al met welk lied hij moest meedoen. Ze stuurde het op en belde Daniël Dekker. „Je luistert toch niet op je telefoon, hè? Het moet vol op de speakers.” Het fundament voor een historische zege was gelegd.