Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee van De Limburger te lezen
Plus-artikelen zijn exclusief voor abonnees van De Limburger. Verder lezen?

‘Een buitenkansje waarmee Maastricht zich Europees kan profileren, maar er is één probleempje’

‘Een buitenkansje waarmee Maastricht zich Europees kan profileren, maar er is één probleempje’
/ Maastricht -

COLUMN - Ik heb het in geen twee jaar meer gehoord. Maar opeens valt het woord weer in Maastricht: bidbook. Toen ik het voor het allereerst hoorde, dacht ik aan iets kerkelijks. Maar dat bleek dommigheid mijnerzijds. Waarbij ik graag de verzachtende omstandigheid opvoer dat die dubbele o in book klinkt als oe. Afijn. Het gaat om een Engels woord, afgeleid van to bid. Een bidbook is dus geen bijbeltje, maar een schriftelijk overzicht van wat je te bieden hebt.

De laatste keer dat de hoofdstad van Limburg een overzicht maakte van wat ze te bieden heeft, in de hoop daarmee een groot Europees cultureel project binnen te harken, was in de aanloop naar 2018. Maastricht gold als kanshebber voor de titel Culturele Hoofdstad.

Het bidbook was dikker dan een weekendkrant en ...