Links reclameblok vóór debat Rutte-Baudet: ‘Schijndebat tussen elitaire corpsballen’

Print
Links reclameblok vóór debat Rutte-Baudet: ‘Schijndebat tussen elitaire corpsballen’

Jesse Klaver (Groenlinks) en Lilian Marijnissen (SP). Afbeelding: ANP

In het reclameblok vóór de uitzending van Pauw, waarin VVD’er Mark Rutte en Thierry Baudet van Forum voor Democratie in debat gaan, hebben zowel GroenLinks als SP ieder een minuut zendtijd gekocht.

De linkse partijen spreken zich woensdagavond tijdens de spotjes uit tegen het ‘schijndebat tussen de elitaire corpsballen’.

GroenLinks heeft met een crowdfundingsactie binnen één dag 30.000 euro binnengehaald. Dat is genoeg voor een minuut, stelt de partij.

Volgens de Ster kost een spotje van een minuut in het blok voorafgaand aan Pauw beduidend minder dan de opgehaalde 30.000 euro. Het prijskaartje komt volgens de reclameverkoper uit op 3301 euro. Als een adverteerder kiest voor een ‘voorkeurspositie’ – helemaal vóór- of achteraan het Sterblok – kost het 3667 euro. GroenLinks zegt in een reactie van het opgehaalde geld ook de productiekosten en een online-advertentiecampagne te betalen.

In een campagnemail die dinsdagavond naar aanhangers van de partij werd gestuurd, riep de partij op te doneren voor een reclamespotje. ‘Zendtijd op nationale tv is niet goedkoop’, schreef het campagneteam. In de mail ageerde GroenLinks tegen het ‘schijndebat’ dat ‘de indruk wekt dat er alleen een keuze is tussen rechts en extreemrechts’.

Abortus

Ook meent GroenLinks dat de campagne voor de Europese verkiezingen door het essay van FvD-leider Baudet ‘ineens ging over het recht op abortus en het recht van vrouwen om hun eigen leven in te richten’. In die boekbespreking over de nieuwe roman van de schrijver Houellebecq, leek Baudet zich te keren tegen abortus en vrouwenrechten.

Als reactie daarop laat de partij van Jesse Klaver in de ingekochte zendtijd een nieuwe video zien, die draait om vrouwen, zegt een woordvoerder van de partij. Het filmpje verschijnt vanavond al op de site van de partij.

Ook de SP heeft een minuut reclame ingekocht, vlak voor het Achtuurjournaal en tijdens het laatste reclameblok voor het debat tussen Rutte en Baudet. Partijleider Lilian Marijnissen spreekt zich nadrukkelijk uit tegen het debat, dat volgens haar een ‘schijndebat tussen twee elitaire corpsballen’ is.