Hans’ Formule 1-blog: Mirakels Monaco: van ondergrondse monteurs tot worstkramen op het F1-circuit

Print
Hans’ Formule 1-blog: Mirakels Monaco: van ondergrondse monteurs tot worstkramen op het F1-circuit

Afbeelding: De Limburger

Hans Straus, Formule 1-verslaggever van de Limburgse kranten, doet dit weekeinde verslag van de race in Monaco. In deze blog vertelt hij over zijn eerdere ervaringen van de race in Monaco.

Alweer voor de derde keer ben ik in Monaco voor de meest hectische en historische Grand Prix van de Formule 1-kalender. Het is elke keer een genoegen om over deze race te mogen berichten. Al moet je er wel op gebouwd zijn qua mentale weerbaarheid, want het is een aanslag op al je zintuigen. De drukte in de straten, de geuren in de haven en de brullende motoren op de baan die nergens ter wereld dichter langs de volgers van het racecircus suizen; het is pandemonium.

En elke avond wordt het circuit in de raceweek die op woensdag begint omgebouwd van racebaan tot feestterrein. Vangrails worden weggetakeld, stewards rijden hun hulpvoertuigen weg en hijskranen gaan in de ruststand. Om plaats te maken voor terrasjes, worstkramen en danspaviljoens. De gele waarschuwingslampen van de wedstrijdleiding maken in no time plaats voor discobollen en stroboscooplicht. Als eenvoudige verslaggevers slapen wij niet in Monaco – veel te duur – maar bijvoorbeeld in Menton. Dan mag je ’s avonds dus gewoon over het circuit richting je hotel. Met de huurauto over de startgrid waar groten als Ayrton Senna en Juan Manuel Fangio ooit stonden; dat went nooit.

Veegwagens

En in de vroege ochtend gebeurt alles weer in omgekeerde volgorde. Veegwagens stuiven over de baan waar een paar uur later al de bolides overheen gaan knallen om kapotte glazen en etensresten te verwijderen. Vangrails worden opgebouwd, stewards nemen hun plekken in. Je mag het gerust een mirakel noemen dat dat elke keer op tijd gebeurt en ordelijk verloopt.

Stel je voor dat het OLS-terrein tijdens het schuttersfeest elke avond opnieuw afgebroken en ’s ochtends weer opgebouwd zou moeten worden. Een logistieke operatie waar menig bondsvoorzitter spontaan een beroerte van zou krijgen.

En toch lukt die operatie in Monaco al 90 jaar. Kijk maar eens als er een auto de vangrail in gaat. Nergens ter wereld is die zo snel weg als in het altijd gesmeerd lopende prinsdom met zijn uiterst professionele en internationale baanposten.

Duinen

Prins Bernhard junior – dit weekend in Monaco aanwezig – zal er hoop uit putten voor de Dutch Grand Prix volgend jaar in mei op Zandvoort. Als de Monegasken op die postzegel aan de Middellandse Zee een GP kunnen houden, moet het in de duinen ook lukken.

Al is aanpassingsvermogen wel vereist. Voorbeeld: in de mediaparking aan de haven is een verdieping ingeruimd voor de Formule 2-teams. Die monteurs werken en wonen dus voor een deel ondergronds in Monaco tijdens hun raceweekeinde. Dat hoeft in Zandvoort dan weer niet. Daar waait hooguit wat zand op je baguette.

Hans’ Formule 1-blog: Mirakels Monaco: van ondergrondse monteurs tot worstkramen op het F1-circuit

GP Monaco - Aankondiging en circuit. Video: De Limburger