Deze auto trekt in 2,6 seconden op naar 130 km/u

Print
Deze auto trekt in 2,6 seconden op naar 130 km/u

Jelle Segers (midden) en zijn medestudenten stellen hun bolide voor. Afbeelding: AD/Baert Marc

Formula Electric Belgium heeft zijn eerste, elektrische raceauto gepresenteerd. Volledig ontworpen en gebouwd door een team van studenten van de Katholieke Universiteit van Leuven en de Thomas More-hogeschool. ,,Technologie die wij hier ontwikkelen, zal uiteindelijk in gewone wagens terechtkomen.”

De studenten zullen met hun wagen deelnemen aan verschillende Formula Student competities in Nederland, Italië en Tsjechië. Daarin zullen ze het opnemen tegen teams uit de hele wereld. Aan ambitie ontbreekt het hen niet. ,,Vorig jaar zijn we op de derde plaats geëindigd in het algemeen klassement en hebben we de designwedstrijd in Tsjechië gewonnen”, vertelt student Jelle Segers (24) uit Peer, die meewerkte aan het project. ,,Met die resultaten hebben we ons op de kaart gezet. Dit jaar willen we het nog beter doen. Het einddoel is om ook aan het Wereldkampioenschap in Duitsland deel te nemen, maar daarvoor moeten we slagen voor een aantal strenge proeven.”

De auto wordt door de studenten zelf ontworpen en gebouwd. Van de kleinste bout tot de volledige motor. ,,We doen alles zelf, van A tot Z”, zegt Segers. ,,Ook het rijden tijdens de proeven.” Dat wil zeggen dat er ook een moedige student achter het stuur kruipt bij de acceleratieproeven. ,,Onze wagen heeft 201 pk aan vermogen aan boord en weegt slechts 200 kilo, waardoor hij van 0 tot 100 kilometer per uur kan optrekken in 2,6 seconden. Dat is sneller dan de nieuwste generatie Formule E-wagens”, zegt Segers.

‘Van nul beginnen’

Het studententeam van de KUL neemt ondertussen al jaren deel aan de competitie. ,,Elk jaar beginnen we weer opnieuw en ontwerpen we een volledig nieuwe auto”, zegt Segers. Dat wil niet zeggen dat al het onderzoek aan de vorige wagen verloren gaat. ,,We geven door wat werkt en wat niet werkt”, zegt Segers. ,,Dit jaar hebben we bijvoorbeeld de plaatsing van de batterijcellen veranderd om de koeling te verbeteren.”

Technische doorbraken zijn een belangrijk deel van de competitie en kunnen uiteindelijk in gewone auto’s op de openbare weg belanden. ,,We hebben een nieuw koelingssysteem waarbij we kunstmatige intelligentie gebruiken”, zegt Segers. ,,Dat biedt veel mogelijkheden voor gebruik in de echte wereld, in voertuigen waar binnenkort iedereen mee rijdt. Koeling is immers een groot probleem bij elektrische auto’s.” De leden van het team combineren het project allemaal met hun studies. ,,We werken hier een heel schooljaar aan, en we moeten ook nog blokken”, zegt Segers. ,,Maar dat lukt wel voor de meesten. We zitten hier met een bende slimme gasten (lacht).”