Man met ’t mèpje loopt ‘sjtoots’ door Kerkrade

Print
Man met ’t mèpje loopt ‘sjtoots’ door Kerkrade

Een bekend beeld van Patrick in de HuB. Afbeelding: Peter Trompetter

Kerkrade / Eygelshoven -

Hij is de spil van menig project in Kerkrade. De man met ’t mèpje heeft een tomeloze energie en duwt, bij iedereen die het maar weten wil, een bordje met ‘Beleef Kerkrade’ onder de neus. Maar het heeft allemaal een doel: zijn stad Kerkrade op de kaart zetten.

Patrick Ypelaar is de naam. Opgegroeid op d’r Sjtaat en een richtige Kirchröadsjer jong. Hij werkt al jaren voor de gemeente Kerkrade, maar het had niet veel gescheeld of hij was profvoetballer geworden. “Ik zat tegen de selectie aan. Van 1985 tot 1988 heb ik bij Roda JC gevoetbald. Samen met Martin van Geel, Hennie Meijer en Danny Hoekman”, om maar eens wat namen te noemen. “Maar ik heb slechts twintig minuten mogen spelen. Tegen Borussia Mönchengladbach mocht ik invallen. Meer zat er niet in.”

Functie

Hij was 18 jaar en had aan het Sancta Maria in Spekholzerheide het atheneum afgerond. Toch koos hij voor het CIOS en vervolgens Gezondheidswetenschappen. Inmiddels werkt hij voor de gemeente, maar in welke functie eigenlijk? Hij lacht: “Er is eigenlijk geen titel voor mijn functie”, verklapt hij, “ik zorg voor remmidemmi.” Tot 2015 hield hij zich binnen de gemeente bezig met WMO en zorg. “Toen de grootschalige renovatie van het centrum van start ging en de bouwplannen van de HuB in gang werden gezet mocht ik me daar mee gaan beziggehouden.”

Beleef

Volgens Patrick is er een Kerkrade vóór het WMC van 2017 en een herboren Kerkrade ná dat WMC. “Er werd veel gebouwd in de stad en vlak voor het WMC waren de grote werkzaamheden zo goed als klaar. Alles werd zichtbaarder. Je hoorde mensen zeggen: ‘Hé, wat sjiek!’ Fer Kousen sprak in een column de woorden ‘Dit WMC is anders dan de andere’. Alsof iedereen erachter ging staan.” Is toen ook de Beleef Kerkrade-campagne gestart? “Nee. Die slogan lag al jaren op de plank, we hebben hem alleen afgestoft. We maakten te weinig reclame voor onze stad, waren te bescheiden. Dat was het moment dat we door hebben gepakt. Met wethouder Tim Weijers hebben we onze doelen op een A4'tje gezet.”

Kerkraadse Maat

Op dat A4'tje stond meer dan alleen Beleef Kerkrade. Volgens Patrick heeft de stad namelijk meer kwaliteit nodig. “We noemen dat ‘De Kerkraadse Maat’. Dat houdt in dat de evenementen bij Kerkrade moeten passen. Neem BLOW!. Dat gaat terug naar waar het WMC ooit mee is begonnen: blaasmuziek. Daarnaast is het ook gericht op onze jongere doelgroepen.” Buurtfeesten, het stadspark, het stadion, de locatie is niet van belang. “Het mooie van Kerkrade is dat als ‘we’ iets organiseren er in een handomdraai mensen zijn die helpen. Neem Marc van der Sluis. Hij werkt voor Red Bull, organiseert evenementen over de hele wereld. Hij helpt ons met zijn knowhow. Maar dat geldt voor meerdere mensen. Samen maken we er wat moois van!”

Verbinden

Hij is altijd in de weer. Waar is hij zelf het meest trots op? “De HuB is een zeer bijzonder project, daarmee heeft de stad lef en brutaliteit getoond die zich direct heeft uitbetaald. Natuurlijk was het duur, maar de vraag was niet: Wat kost het? De vraag was: Wat is het ons waard?” Deze methode lijkt te werken. Hoe groot of klein de evenementen ook zijn. “Op de Beleefbus werken vrijwilligers die met hart en ziel vertellen over onze stad. In de Botanische Tuin is dat niet anders. Eigenlijk hoef ik weinig te doen. Ik verbind mensen, vergroot het uit en faciliteer.”

Zijn functieomschrijving? De Minister van Beleving. Laten we het daar op houden.

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje