Geen reclame meer op publieke omroep tot 20.00 uur

Print
Geen reclame meer op publieke omroep tot 20.00 uur

De entree van het Mediapark Afbeelding: ANP

De regeringscoalitie heeft een deal bereikt over de toekomst van de publieke omroep. Zo zal er op tv geen reclame meer te zien zijn tot 20.00 uur ‘s avonds en online helemaal niet meer. Ook verandert NPO3 van een nationale naar een grotendeels regionale zender.

In totaal kost het de publieke omroep 60 miljoen euro per jaar om reclamevrij te opereren. Daarvan wordt 40 miljoen opgehoest door de overheid; de overige 20 miljoen moet de publieke omroep zelf regelen, melden ingewijden aan deze site.

Ook moet er volgens de kaasschaafmethode 42 miljoen euro worden bezuinigd op vaste basis op overhead; de vaste lasten van de eigen organisatie. In de plannen worden daarnaast de budgetten van de omroepen herzien. Zo hadden de fusieomroepen - vanwege hun samengaan - ongeveer twee keer zoveel budget als de losse kleinere omroepen. Die verhouding wordt als scheef gezien en zal worden verbeterd.

Per saldo krijgt de publieke omroep minder te besteden, een wens van meerdere coalitiepartijen. ,,Er ligt nu eindelijk een plan dat ervoor zorgt dat de publieken op de toekomst zijn voorbereid en dat de pluriformiteit van de publieke omroep garandeert’’, aldus een ingewijde.

De onderhandelingen over de publieke omroep hebben lange tijd vastgezeten, maar nu is er dus een oplossing waar de coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie zich allemaal in kunnen vinden. De publieke omroep moet zich in de plannen vooral op de journalistieke taak richten en de strijd aangaan met nepnieuws. Mensen zouden vooral op de zenders moeten afstemmen vanwege het hoge waarheidsgehalte.

Minister Arie Slob (Media) concludeerde bij zijn aantreden dat het bestel op de schop moet, omdat de omroepen steeds minder verdienen aan reclame. Slob werkt volgens zijn woordvoerder nog aan een officiële mediabrief, die ‘ergens in juni’ naar de Tweede Kamer gaat. Daarin zal het coalitieakkoord volgens bronnen worden meegenomen.

Ledenaantallen

D66 pleitte tijdens de onderhandelingen voor behoud van het derde net en de journalistieke component, CDA en VVD wilden vooral de regio bedienen. Ook hebben de coalitiepartijen - op aandringen van de ChristenUnie en VVD - besloten de ledenaantallen die nodig zijn om als omroep te kunnen blijven bestaan, te verlagen van 150.000 naar 50.000. Omroepen als WNL en Human zijn daarmee gered, Powned zou wel verdwijnen. NOS en NTR gaan samen. PowNed-baas Dominique Weesie zegt alle vertrouwen te hebben dat zijn omroep blijft bestaan. ,,Wij werken nu aan een grootse ledenwervingsactie waar we over twee weken mee willen starten.”