Pinkpop 3.0: Bierrobots en ronde podia

Print
Pinkpop 3.0: Bierrobots en ronde podia

Pinkpop-bezoekers geven ideeën over het festival van de toekomst. Afbeelding: Harry Heuts

Landgraaf / Schaesberg / Nieuwenhagen / Rimburg -

Nee, niet iedereen geeft serieus antwoord op de vraag hoe Pinkpop er over 50 jaar zou moeten uitzien. Maar er komen wel degelijk goede ideeën binnen, zegt Maurice Olivers van Brightlands dat het oudste popfestival van Nederland een toekomstvisie cadeau wil doen.

De twee Brabantse mannen van middelbare leeftijd willen best wel hun steentje bijdragen aan de Pinkpop Challenge van Brightlands, het innovatieplatform van ondernemers, onderzoekers en studenten dat Limburg stevig op de kaart wil zetten om talenten en bedrijven naar deze provincie te lokken. En ze mogen dan wel de nodige biertjes ophebben en moeten een paar keer vragen wat er nu ook alweer van hun gevraagd wordt, maar uiteindelijk hebben ze een suggestie: bier en sigaretten. „Want die willen ze van ons afpakken”, zegt de man met cowboyhoed. „Nu mag je al bijna nergens meer roken. En let maar op: over een paar jaar mogen we ook geen alcohol meer drinken. Nee, dan komen we niet meer naar festivals als dit.” Brightlands-woordvoerder Henk Schroen hoort de klaagzang van het duo geduldig aan, maar slaakt wel een zucht als de twee even later opgaan in de roze massa.

In de tussentijd is tekenaar Michiel van de Poll bezig met het doorspitten van de lijst met binnengekomen ideeën. Om die vervolgens te verbeelden in grappige cartoons die op een groot scherm worden vertoond bij de stand van Brightlands op het Pinkpop-terrein. We zien in de enorme productie van Van de Poll ook Jan Smeets voorbijkomen. ‘Hoe Pinkpop er over 50 jaar uitziet? Maakt me niks uit, als Neil Young maar komt optreden!’, lezen we in het tekstballonnetje van de goed geslaagde tekening. Een grapje van de cartoonist.

Serieus

De Pinkpop Challenge, die Brightlands organiseert, is wel degelijk serieus, zegt communicatie-man Maurice Olivers die zondagmiddag de voorlopige balans opmaakt van de interviews met festivalgangers. Zo’n vijftig bruikbare ideeën heeft dat in anderhalve dag opgeleverd, vertelt hij. Uiteenlopend van de inzet van een in het lichaam aangebracht chip waarmee je het festivalterrein op kunt, tot bier- en afvalrobots en supersnelle oplaadpunten voor je gsm.

Pinkpop 3.0: Bierrobots en ronde podia
Illustratie: Michiel van de Pol/ComicHouse.nl

Iemand doet de suggestie om te onderzoeken of je door middel van het applaus van het Pinkpop-publiek misschien energie kunt opwekken. Weer een andere bezoeker oppert de inzet van bodyscans bij de ingangen, zodat lange rijen voortaan verleden tijd zijn; en een interactief systeem waarmee je invloed uit kunt oefenen op de liedjes die de bands spelen. ‘Slecht nummer, volgende graag….’ .

Pinkpop 3.0: Bierrobots en ronde podia
Illustratie: Michiel van de Pol/ComicHouse.nl

En nog wat ideeën: tenten die volledig afbreekbaar zijn zodat er minder rotzooi op de Pinkpop-campings achterblijft, een lopende band naar de kampeerterreinen waar je bagage op kunt leggen en een rond podium dat de mogelijkheid biedt om een concert van alle kanten te kunnen volgen. Een soortgelijk idee kwam ook al uit de brainstormsessie die Brightlands in mei organiseerde voor middelbare scholieren uit Limburg.

Pinkpop 3.0: Bierrobots en ronde podia
Illustratie: Michiel van de Pol/ComicHouse.nl

Mensen die ook hun zegje willen doen over het festival van de toekomst, kunnen ook maandag nog terecht bij de stand van Brightlands. En via een speciale app kunnen mensen de komende maanden ook nog ideeën insturen. In september zal Brightlands alle binnengekomen suggesties gebundeld overhandigen aan Pinkpop-directeur Jan Smeets. „Misschien is niet alles haalbaar”, zegt Olivers. „Maar een vreemde suggestie kan misschien slimme koppen weer op andere ideeën brengen...”

Pinkpop 3.0: Bierrobots en ronde podia
Illustratie: Michiel van de Pol/ComicHouse.nl
Pinkpop 3.0: Bierrobots en ronde podia
Illustratie: Michiel van de Pol/ComicHouse.nl