Verstappen vijfde in Canada, tijdstraf kost Vettel de winst

Print
Verstappen vijfde in Canada, tijdstraf kost Vettel de winst

Afbeelding: EPA

Max Verstappen is, achter het ongenaakbare kwartet Ferrari- en Mercedescoureurs, vijfde geworden in de Grand Prix van Canada.

Dat resultaat had de Red Bull-coureur na de kwalificatietraining, die niet naar wens verliep waardoor hij vanaf plek 9 moest starten, zelf al voorspeld. De race eindigde in een zege voor Lewis Hamilton, die achter Sebastian Vettel als tweede finishte maar profiteerde van een 5 seconden-tijdstraf van de Duitser. Die kreeg Vettel opgelegd omdat hij na een stuurfout Hamilton – in de ogen van de raceleiding – afsneed.

'Schande'
Vettel noemde de sanctie ‘diefstal’. “Ze pakken ons de overwinning af. Het is een schande”, schold de Ferrari-coureur vanuit de auto nadat hij op de hoogte was gebracht van de straf. Het was een van de weinige opwindende momenten in een verder voorspelbare race, waarbij Leclerc en Bottas de derde en vierde plek veroverden.

Verstappen was veroordeeld tot een inhaalrace na een inschattingsfout van zijn team in de kwalificatie. Net zoals de Mercedes- en Ferraricoureurs probeerde de Limburger zich op de tragere mediumbanden te plaatsen voor de bepalende, derde kwalificatierun. Een beslissing met het oog op de race, waarin de top-10 van start moet gaan met de banden waarmee in het tweede deel de snelste tijd is gereden. Hardere banden hebben in de race het voordeel dat de rijder de strategie kan aanpassen en langer kan doorrijden tot de bandenwissel. De zachte banden vertoonden bovendien zeer snelle degradatie, wat de strategie ernstig zou beperken.

Door druk verkeer kon Verstappen met de mediumband echter geen tijd klokken die voldoende was om zich te plaatsen voor het beslissende kwalificatiedeel. Daarom moest de Red Bull-coureur alsnog met de zachte band een snelle tijd rijden, maar precies op dat moment crashte Kevin Magnussen en werd de training met een rode vlag beëindigd. Waarbij de vraag blijft waarom zijn engineer hem niet eerder de baan op stuurde.

Verkeer
Verstappen reageerde laconiek op het voortijdige einde en de noodzaak verder van achteren te moeten starten. “We hebben het geprobeerd op de medium, maar de band voelde niet fantastisch aan en het verkeer hielp ook niet. Vervolgens crashte Magnussen. Pech gehad. Dit kan gebeuren en kun je vooraf niet inschatten.” Verstappen weigerde zijn team af te vallen. “Hoe kun je voorspellen dat iemand in de laatste minuut hard in de muur knalt?”

Voordeel van het misen van de derde kwalificatierun was dat Verstappen de race mocht beginnen op banden naar keuze. Hij gaf daarbij de voorkeur aan de hardste rubbersoort, met de bedoeling er heel lang mee door te rijden en op het laatst te wisselen naar de zachte banden.

Renault
De start verliep vlekkeloos en na de eerste bochtencombinatie schoof het veld zonder noemenswaardige verschuivingen ineen. Verstappen maakte jacht op Norris in de McLaren, waarbij aan het licht kwam dat de Honda-motor het qua vermogen nog moet afleggen tegen de Renault-krachtbron. Het duurde daardoor zes ronden voordat Verstappen zijn voorganger in de chicane buitenom kon inhalen. De Limburger belandde nu achter Bottas, maar tegen het Mercedes-geweld kon hij niets uitrichten. Na de hele reeks pitstops moest Verstappen nog even de strijd aangaan met beide Renault-fabrieksrijders, maar dat klusje had de Limburger binnen twee ronden geklaard.

Speel gratis mee met het Formule 1-spel

Daag je vrienden uit in een subpoule en win!

Voorspel bij elke Grand Prix de kwalificatie & uitslag en maak kans op mooie prijzen.

> delimburger.nl/f1