Hitmachine en deejay Mark Ronson neemt een koffer vol hits mee naar Pinkpop

Print
Hitmachine en deejay Mark Ronson neemt een koffer vol hits mee naar Pinkpop

Mark Ronson. Afbeelding: Mark Ronson

Landgraaf / Schaesberg / Nieuwenhagen / Rimburg -

RECENSIE - Deejay Mark Ronson heeft een neus voor hits. Denk aan de recente - met awards overladen single - ‘Shallow’ samen met Lady Gaga, de retrosoul van ‘Valerie’ met Amy Winehouse of het dancenummer ‘Nothing breaks like a heart’ met Miley Cyrus. Ze komen allemaal in sneltreinvaart voorbij, want Ronson gooit de beuk erin met zijn mixen. Lekkere snacks, maar je krijgt er snel weer honger van.

Het decor op het podium is eenvoudig, een hart dat doormidden gebroken is. Hierin staat deejay/producer/muzikant en vriend van de (Hollywood)sterren Mark Ronson (43) te draaien. Op de achterkant van zijn jasje staat groot ‘Nothing Breaks Like a Heart’ geborduurd.

Niet alleen een verwijzing naar zijn recente hit met Miley Cyrus, maar ook een verwijzing naar Ronsons eigen liefdesverdriet, zijn echtscheiding die hij verwerkte in zijn album ‘Late Night Feelings’ dat op 21 juni uitkomt. Zelf noemt hij de nummers ‘sad bangers’, verdrietige liedjes om je gevoelens mee weg te dansen.

Kneiters

De geboren Londenaar groeide op in hiphopclubs van New York en dat is goed te horen in zijn Pinkpopset met zijn keuze voor ‘old school’ hiphop kneiters ‘Hypnotize’ van The Nototious B.I.G., ‘In da club’ van 50 Cent, Dr. Dre & Snoop Dogg ‘The Next Episode’ of het epische ‘Party Up’ van DMX. Het (overwegend) jonge publiek in de IBA Stage vreet het als zoete koek.

Ronson mixt dat het een lieve lust is, waardoor je - net op stoom halverwege het tweede couplet - al weer getrakteerd wordt op een volgende knaller. Ronson is enthousiast, gelukkig een artiest die er zin in heeft, maar wil te veel in een te korte tijd. Het komt gehaast over, waardoor zijn muziek het aanwezige publiek nooit écht doet ontvlammen.

Puur

Mooi is zijn oude aan Amy Winehouse met een lekkere gloedvolle dancemix van haar prachtige bluesnummer ‘Back to Black’ en haar hit ‘Valerie’. Hier voel je echt zijn verdriet over het tragische verlies van zo’n groot muzikaal talent als dat van Winehouse. Vanaf vinyl klinkt ‘Valerie’ en zonder enige opsmuk (lees: ingewikkelde beats) is precies dat wat muziek moet zijn: puur en daarmee rechtstreeks een sleutel naar je hart.

Uiteraard kan dat niet het einde zijn van zijn set op het gouden Pinkpop en knalt Ronson zijn grote vriend Bruno Mars (vorig jaar nog afsluiter in Landgraaf) met de überdiscoknaller ‘Uptown Funk’ erin. Swingend verlaten we de tent. Duwen we het middenrif weer op zijn goede plek nu de beukende bas uitgedoofd is. Het was lekker, maar een topper? Nah, helaas niet.

Volg alles over Pinkpop 2019

> delimburger.nl/pinkpop