Nachtvluchten op Maastricht Airport in toekomst niet uitgesloten

Print
Nachtvluchten op Maastricht Airport in toekomst niet uitgesloten

Belading van een vrachttoestel op MAA. Afbeelding: Mitchell Giebels

Maastricht / Born / Buchten / Holtum / Papenhoven / Geleen / Graetheide / Sittard / Windraak / Limbricht / Einighausen / Guttecoven / Munstergeleen / Obbicht / Grevenbicht / Spaubeek / Beek / Maastricht-Airport / Geverik / Groot Genhout / Kelmond -

Vliegtuigen die tot 2.00 uur in de nacht en vanaf 5.00 uur landen en opstijgen vanaf Maastricht Aachen Airport. Dat is één optie die wordt beschreven in een toekomstverkenning voor de Nederlandse luchtvaart.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) werkt aan een Luchtvaartnota waarin ze de toekomst tot 2050 uitstippelt. Er moeten lastige knopen worden doorgehakt, onder meer of Schiphol verder mag groeien, of dat juist de regionale luchthavens de ruimte krijgen. Ook moet rekening worden gehouden met het klimaat, veiligheid, economie en de leefomgeving.

Drie uur gesloten

In een ambtelijke verkenning die in handen is van De Limburger worden vier ‘denkrichtingen’ uitgewerkt. De eerste mogelijkheid is doorgaan op de huidige manier, een tweede optie is klimaatregels handhaven en overlast verminderen. De derde richting is Schiphol verder laten groeien tot 800.000 vluchten. En de vierde vingeroefening: vluchten verdelen over de regionale luchthavens.

Schiphol moet zich dan beperken tot 500.000 starts en landingen, terwijl Eindhoven naar 70.000 vluchten mag groeien en Rotterdam, Eelde en Maastricht naar 30.000. Vliegveld Beek telde vorig jaar 15.000 starts en landingen, waarvan 7200 van grote toestellen. In dat scenario krijgt MAA capaciteit om vrachtvluchten uit verre streken af te handelen en mag weer de volledige baan van 2750 meter worden gebruikt. MAA hoeft dan alleen tussen 2 en 5 uur ’s nachts te sluiten.

Lees ook: Omwonenden bezorgd over nachtvluchten MAA: ‘De omgeving is hier niet op berekend’

Klap

De burgerinitiatieven Omwonenden MAA en Sjoen en Stil reageren onthutst op de uitgelekte ambtelijke conceptnotitie. ,,Dit is een klap in ons gezicht”, zegt Lou Wanten uit Geverik. „Hier wordt serieus geopperd om van MAA een grote vrachtluchthaven te maken, waarbij zware kisten weer de volledige baanlengte mogen gebruiken, en waarbij alleen in het holst van de nacht niet mag wordt gevlogen. Het is alsof alle bezwaarschriften, inspraaktafels en rechtszaken niets hebben uitgehaald.”

Lastig

De MAA-directie en de provincie kennen het stuk, maar willen er niet op reageren. Volgens een woordvoerder van gedeputeerde Joost van den Akker gaat het om een ambtelijke conceptnotitie, die geen enkele status heeft. „Het is ongelooflijk lastig daar als provinciebestuurder een mening over te geven.” Volgens MAA gaat het om ambtelijke vingeroefeningen waar het vliegveld niet bij is betrokken.