Kiezen uit twee kwaden: kanaal of nieuwe randweg als barrière

Print
Kiezen uit twee kwaden: kanaal of nieuwe randweg als barrière

De rotonde tussen huidige Randweg en Venloseweg ter hoogte van Nederweert-Eind wordt in elk geval aangepakt. Afbeelding: John Peters

Nederweert / Ospel / Leveroy / Nederweert Eind / Ospeldijk -

Nederweert moet 9 juli kiezen uit twee kwaden: zonder nieuwe randweg wordt de barrière van het kanaal slechts ten dele opgelost, een randweg zorgt voor een nieuwe barrière.

Na jaren van praten moet dit jaar eindelijk de kogel door de kerk: met of zonder randweg, de aansluiting voor automobilisten op de provinciale wegen N266 en N275 in Nederweert kunnen beter en fietsroutes moeten veiliger. De doorrekeningen van de variant met en zonder randweg die op verzoek van de provincie zijn gemaakt, zijn in beide gevallen veelbelovend. Zelden is bij een gepland verkeersproject in Nederland zo’n hoge score gehaald wanneer zaken als reistijden, verkeersveiligheid maar ook leefbaarheid en sociale aspecten op een rijtje zijn gezet. In beide varianten gaat Nederweert erop vooruit en dat die score zonder randweg fors hoger is, komt door het grote verschil in kosten.

Kiezen uit twee kwaden: kanaal of nieuwe randweg als barrière
De verkeersveiligheid voor fietsers in Nederweert wordt in beide varianten (met en zonder extra randweg) verbeterd. Foto: John Peters

Financieel gezond

Qua voorkeur van Nederweert, kan het nog alle kanten op. Volgende maand neemt de gemeenteraad een besluit. De ruim een jaar eerder geformeerde coalitie van JAN (Jongeren Akkoord Nederweert), Nederweert Anders en D66 heeft over het randwegdossier geen standpunt ingenomen. En de raadsmeerderheid (CDA, VVD en PvdA) die in 2014 instemde met een randweg (die nu op verzoek van de provincie is vergeleken met een alternatief) bestaat niet meer. Sinds de verkiezingen in maart vorig jaar zijn de kaarten anders geschud: CDA (-2 zetels) en VVD (-1) hebben geen meerderheid meer, PvdA is niet meer en JAN (even groot) stemde altijd tegen. Vraag is wat de nieuwkomers gaan doen. Hun pleidooi voor veilige fietsroutes komt in beide varianten aan bod maar het financieel plaatje zou nog doorslaggevend kunnen zijn. Nederweert zou financieel gezond blijven, is afgesproken in het coalitieakkoord.

Provincie

Ook het standpunt van de provincie is nog onzeker. Demissionair verkeersdeputé Eric Geurts wordt burgemeester van Beekdaelen en zijn beoogd opvolger Hubert Mackus, die in 2014 als wethouder van Nederweert de randweg door de raad loodste, is nog niet beëdigd. Wethouder Henk Cuijpers, belast met het randwegdossier, gaat ervan uit dat de provincie een bijdrage voor het project levert. Maar welke variant straks de voorkeur van de nieuwe provinciebestuurders krijgt en welk bedrag de provincie daarvoor vrij wil maken, is nog koffiedik kijken. Wat het ook wordt, een barrière blijft. Zonder extra randweg raast het vrachtverkeer nog steeds over de N266 tussen Nederweert en Budschop en valt er minder van het kanaal te genieten; met extra asfalt om het dorp rijdt er nog steeds vrachtverkeer dichtbij de kern en bestaat het gevaar op sluipverkeer en dat stuit op tegenstand van omwonenden.

Lees ook: Advies: streep door nieuw stuk randweg voor Nederweert

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje