Negen dagen lang geen treinen tussen Sittard en Maastricht

Print
Negen dagen lang geen treinen tussen Sittard en Maastricht

De overweg Oude Steeg in Meerssen wordt vernieuwd. Afbeelding: Rob Oostwegel

Born / Buchten / Holtum / Papenhoven / Obbicht / Grevenbicht / Sittard / Limbricht / Einighausen / Guttecoven / Munstergeleen / Geleen / Graetheide / Windraak / Maastricht / Itteren -

Van 6 tot en met 14 juli rijden er geen treinen tussen Maastricht en Sittard door werkzaamheden aan het spoor. NS en Arriva zetten vervangende bussen in. „Misschien merken machinisten straks dat het spoor er wat strakker bij ligt.”

De werkzaamheden zijn volgens ProRail nodig om de infrastructuur in goede conditie te houden. „In beide richtingen worden daarom over een lengte van 7,5 kilometer de spoorstaven, dwarsliggers en het grind eronder vervangen”, zegt woordvoerder René Vegter van ProRail. Ook worden de overweg Oude Steeg in Meerssen en het overpad bij station Bunde vernieuwd.

Bereikbaar

Een dergelijke klus kan de spoorwegbeheerder alleen klaren door de hele dienstregeling gedurende negen dagen stil te leggen. Dat is volgens Vegter geen uitzonderlijk lange periode. „We doen het niet iedere week, maar negen dagen komt een paar keer per jaar voor in Nederland. We hebben in Zeeland zelfs ooit het spoor een maand lang afgesloten.”

Zaterdag 6 juli, de eerste dag van de werkzaamheden, is tevens de eerste vakantiedag. Het samenwerkingsverband Maastricht Bereikbaar verwacht dat de gevolgen voor de reizigers daarom meevallen. „Dit soort werkzaamheden worden altijd gepland met zo weinig mogelijk overlast voor de reizigers”, zegt een woordvoerster. Verder zal Maastricht Bereikbaar reizigers via haar eigen kanalen zo veel mogelijk informeren.

Omrijden

NS en Arriva bieden alternatief vervoer aan in de vorm van bussen. De NS laat negen dagen lang een snelbus rijden tussen de stations in Sittard en Maastricht, Arriva doet met een bus de stoptreinstations aan. De Arrivatrein tussen Maastricht en Maastricht-Randwyck rijdt niet. Reizigers naar Randwyck kunnen gebruikmaken van de Belgische trein, de Heuvellandtrein of de stadbus. De vervoerders gaan klanten zo veel mogelijk informeren dat ze rekening moeten houden met een langere reistijd.

Omrijden met de trein via Heerlen is mogelijk, maar de NS-woordvoerder kan niet zeggen of dit tijdwinst oplevert. Bovendien zijn de extra kosten voor rekening van de reiziger. Ook Arriva raadt mensen om dezelfde reden aan de alternatieve bus te kiezen. „Dat is meestal ook de snelste route. Omrijden adviseren we nooit”, zegt Tamara van Nuys van Arriva.

Kaarsrecht

De vernieuwing wordt uitgevoerd door aannemer Strukton en is een omvangrijke klus: er worden 12.500 dwarsliggers vervangen en bijna 25.000 ton ballast aan- en afgevoerd. Gaan reizigers straks merken dat ze over nieuw spoor rijden? Vegter: „Als het grind waar de dwarsliggers in liggen verouderd is, neemt de verkanting af. Dat beïnvloedt de spoorligging, want het grind zorgt ervoor dat het spoor strak en kaarsrecht ligt. Soms kunnen er daarom plekken zijn waar je voelt dat de trein meer schommelt en beweegt. Maar ik denk niet dat reizigers dat echt zullen merken. Misschien dat de machinisten straks voelen dat het spoor er wat strakker bij ligt.”

Behalve reizigers kunnen ook omwonenden last hebben van de werkzaamheden en het werkverkeer. ProRail zegt er alles aan te doen om de overlast te beperken.